Annons

Stockholm på plats 11 av Europas största turistdestinationer

zoom Det går bra för Stockholm som lockar fler besökare.
Det går bra för Stockholm som lockar fler besökare.
NYHETER. Stockholm går om både Hamburg och Amsterdam på färsk lista som mäter hur turismen i Europas städer utvecklas. Det gör den svenska huvudstaden till en av de snabbast växande turiststäderna.
Annons

Av 121 städer i Europa går Stockholm i år om stora städer som Hamburg och Amsterdam i antal gästnätter, enligt nypublicerade Internationella ECM Benchmarking Report.

– Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och rankas ofta som en av de bästa städerna i världen att leva och arbeta i. Vi arbetar långsiktigt med Stockholms varumärke för att det ska utmärka sig internationellt, säger Karin Wanngård, (S), finasborgarråd i Stockholm.

– Därför är det glädjande att se bra resultat, det visar att Stockholms attraktionskraft som besöksstad ökar allt mer.

Lockar många affärsresenärer

Även för listan över internationell gästnattsstatistik klättrar Stockholm från plats 22 till plats 21, och av 25 städer i topp så har Stockholm den högsta tillväxttakten med 13,8%.

Varför går det så bra för Stockholm som besöksstad?

– Därför att Stockholm är en unik stad. Vi har många attraktioner att erbjuda och det blir fler och fler. Vårt starka näringsliv och de företag som växer och genererar mycket resande. Till exempel har vi många framgångsrika företag inom bland annat IT-sektorn, säger Olle Zetterberg, Stockholm Business Region och ordförande Visit Stockholm.

Han berättare vidare att de staden lockar är till hälften businessbesökare. Utöver det kommer kryssningsturister, kongress-besökare och rena leisure-turister.

– Flera privatfinansierade museer lockar också, som Fotografiska, Abba-museet och Spritmuseum, och snart får vi det nya Nobel-museet som vi ser fram emot mycket. Vi har haft resenärer som enkom hit för att gå på Abba-museet, säger Olle Zetterberg.

Effekten av Eurovision kommer man att kunna mäta i augusti. Under musikfestivalen fanns till exempel 2000 journalister på plats – och det brukar ge en eftersläpande effekt. Olle Zetterberg nämner som exempel kronprinsessbröllopet 2010. När själva bröllopet stod såg man inga direkta ökningar av turismen men två månader senare i augusti så uppgav 6% av besökarna att de rest till Stockholm för att de sett bröllopet på tv.

Vad kan staden bli bättre på för att underlätta för resenärer på plats?

– Det finns massor att göra. Tyvärr är många frågor på statlig nivå. Det största problemet är taxinäringen i Stockholm, men det är inget som staden kan göra något åt. Vi kan också bli bättre på att informera om vilka erbjudanden som finns här. Sedan tycker jag att man i besöksnäringsbranschen borde bli bättre på att samarbeta, många verkar ensamma på sitt håll. Tillsammans kunde vi bli starkare, säger Olle Zetterberg och fortsätter:

– Vi skulle också kunna bli bättre fördela besökarströmningarna. Till exempel nedanför där jag sitter, på Drottninggatan, så är det väldigt trångt. I augusti kommer jag knappt utanför dörren vilket jag blir glad över visserligen men för besökarnas skull så vore det bättre med spridning.