På världsrankingen har Stockholm klättrat fem placeringar och hamnar på plats nummer 18. Ett glädjande besked för Visit Stockholm, som arbetar kontinuerligt med att marknadsföra staden som ”The Capital of Scandinavia”.
– Det betyder såklart väldigt mycket. Både för oss och för Stockholm som stad. När man får en bra placering innebär det att man är en erkänd mötesstad, säger Karin Mäntymäki, chef försäljning och bearbetning på Visit Stockholm.
Arbetat i årtionden
För att ICCA ska räkna in ett möte i sin statistik måste det vara internationellt, rotera mellan åtminstone tre destinationer och bestå av minst 50 medlemmar. Att få ihop denna konstellation kräver ett engagemang som innefattar många parter och sträcker sig över lång tid.
– Det som ligger bakom vår framgång är ett strategiskt och framförallt ihållande arbete med möten. Här funkar inga ”quick fixes” utan ibland tar det flera år innan vi ser effekterna av våra satsningar. Arbetet har egentligen pågått i flera decennier. Visserligen går vissa trender i cykler, men tack vare vårt kontinuerliga arbete fortsätter vi att klättra, säger Karin Mäntymäki.
Precis som alltid finns en potential att bli ännu bättre. I grund och botten handlar det om att utveckla det nuvarande arbetet.
– Nästa steg är att vi ska knyta oss ännu närmare de akademiska institutionerna. Sen handlar det självklart också om att fortsätta arbetet med positionering av Stockholm bland internationella aktörer, avslutar Karin Mäntymäki.