De planerade evenemangen är tänkt att positionera Stockholm på den internationella arenan. Syftet är att få fler besökare, företag och investerare att upptäcka staden, vilket i sin tur förväntas resultera i att resande stimuleras både lokalt, nationellt och internationellt.
Effekten bidrar till stadens utveckling, fler arbetstillfällen och långsiktiga positiva samhällsekonomiska effekter, enligt Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.
– Det är mycket glädjande att kunna sätta två VM-satsningar i ett större sammanhang tillsammans med Stockholms näringsliv. Evenemang gör staden rikare i upplevelser för medborgarna och besökarna. Evenemang skapar nya jobb och säkrare villkor för arrangörer. Det ger näringslivet bättre möjligheter att verka i staden, säger hon i en kommentar.
Satsningen på två VM uppskattas kunna ge 700 miljoner kronor i beräknade turismekonomiska effekter för 2023-2025 – pengar som gagnar hela Stockholm och inte minst besöksnäringen. Satsningen på VM motsvarar även 500 årsarbetstillfällen och görs tillsammans med näringslivet.