Kina är en av världens största ekonomier med en växande andel av befolkningen som reser utomlands. Enligt Visit Stockholm väljer allt fler kineser att resa individuellt, och norra Europa betraktas som en allt mer attraktiv marknad, en trend som man från Sveriges och Stockholms håll vill fånga upp.
Därför startar Visit Stockholm tillsammans med ett flertal aktörer, initialt hotellbranschen och Swedavia, ett samverkansprojekt där man investerar 7,2 miljoner kronor för att öka marknadsföringen mot den kinesiska marknaden. Projektet skall även finansiera en bättre upplevelse av Stockholm på plats.
– Vi ser stor potential i den kinesiska marknaden och Stockholm har goda chanser att nå fler kinesiska besökare med hjälp av lite åtgärder, säger Visit Stockholms marknadschef Lotta Andersson, som är ansvarig för projektet.
Man har identifierat tre områden att jobba med: öka kännedomen om Stockholm i Kina, göra Stockholm mer bokningsbart och synligt i de digitala kanaler där kineser letar inspiration om resmål samt bokar sina resor, och att göra Stockholm till en bra destination för just kinesiska besökare.
Hur anpassar man Stockholm till kinesiska besökare?
– Det kan handla om att utbilda frontpersonal på attraktioner och hotell för att förstå kulturella skillnader, att kunna inspirera kinesiska besökare att uppleva Stockholm på fler sätt. Det kan också vara att anpassa våra sociala kanaler för att hitta dialogen med kinesiska besökare, och erbjuda betallösningar så att de kan göra både små och stora inköp, säger Lotta Andersson.
Vad är kinesiska turister är mest intresserade av i Stockholm?
– Av den skandinaviska livsstilen, naturen, det kulturella utbudet och shoppingen. Men blir mer och mer intresserade av svenska varumärken och svensk design. De älskar Djurgården.
I Stockholm ökade antalet kommersiella kinesiska övernattningar med 23 procent 2017. Stockholm har en marknadsandel på 36 procent av de kinesiska besökare som kommer till Sverige. Den ökade flygkapaciteten mellan Kina och Stockholm med fler direktlinjer, bidrar till den gynnsamma utvecklingen, enligt Visit Stockholm.
Har ni satt upp något mål över hur många kinesiska besökare ni vill få hit?
– Det blir upp till projektet att sätta de målen, men vi tittar både på antal resenärer, turismomsättning, samt hur nöjda de är med sin upplevelse i Stockholm. Alla tre ska öka.