Annons

Stora tillväxtplaner för Årets skidanläggning

zoom Thomas Ringbrant Tar emot pris för Bästa Skidanläggning<br />
 av kvällens konferencier Frida Boysen.  Foto: Visita
Thomas Ringbrant Tar emot pris för Bästa Skidanläggning
av kvällens konferencier Frida Boysen.
Foto: Visita
NYHETER. När Slao under sitt 40-årsjubileum delade ut pris för bästa skidanläggning var det Hemavan Tärnaby som kammade hem storvinsten. ”Det känns så underbart att det vi har gjort syns”, säger vd Thomas Ringbrant.
Annons

För fjärde året belönade Slao sin bransch med utmärkelser. Årets Skidanläggning 2018 är Hemavan, Årets Skidinspiratör 2018 är Åre Sessions och årets Gerremopris går till Bo Funcke. Priserna delades ut i samband med Slao:s årsmöte och festmiddag igår kväll i Västerås.

– Det känns så underbart, det vi har gjort har varit så uppskattat bland gästerna, och att bli uppskattad av branschen är en annan sak. Man märker ju att hela Skidsverige satsar och att vi ligger i framkant, och vi ligger ända upp i Lappland. Det är kul att de uppmärksammar oss och att det man gör syns, säger Thomas Ringbrant, vd för Hemavan Tärnaby.

I november invigdes Hemavans nya gondollift, den sjätte i Sverige, och blev ett startskott för regionens framtida tillväxtplaner, med målet att stärka Hemavans position som skidort i norra Sverige. Gondolen har redan haft stor betydelse för orten och anläggningen under årets säsong.

– Jag ser det som väldigt viktigt att vi gör skillnad med det vi gör, bygger man en stor gondol i våra trakter så gör man skillnad för skidåkningen, och vi slåss ju dessutom mot så mycket annat som tar folks tid.

Som vad?

–Mot andra prioriteringar, dataspel och Thailandssemestrar, vi vill ju att folk ska vara ute i naturen, och hoppas att de investeringar vi gör kan bidra till att man gillar snön och skidåkningen.

Vad händer härnäst med era tillväxtplaner?

–Nu fortsätter vi att jobba med två detaljplaner. Om allt fungerat blir Gondolbyn med bostäder och värmestuga klar till nästa år, sedan har vi ett helt nytt område som vi tittar på. Det känns bra att vi har starka ägare som är villiga att investera och vara med och utveckla den alpina produkten.

Förutom branschens uppskattning, vad kan utmärkelsen betyda rent konkret?

– Sociala medier bidrar till att det tar fart överallt, – både gäster och andra som inte varit i Hemavan ser att vi lever och utvecklas. Det kan både locka hit fler gäster och dra fler investerare, det är många som vill vara med och investera här.

Nästa vecka går Hemavan ut med sina siffror för säsongen, och enligt Thomas Ringbrant har man nått sina intäktsmål.

– Det känns bra.

Vad händer idag?

– Idag är det mässa och hela branschen är på plats så det blir mycket mingel och jobbsnack.

Vintersäsongen har stängt, vad är fokus framöver?

– Nu lägger vi prognoser och budgetar för nästa säsong, och så har vi sommarsäsong från 6 juni. Många åker den nya liften till vår topprestaurang Björk och för att gå Kungsleden eller bara njuta av utsikten. VI tror att det blir en kanonbra sommarsäsong med den nya liften.