Det märks att det är något speciellt med The Lodge redan i backen från parkeringen. När den brantaste delen av promenaden upp genom allén till entrén återstår möts gästerna av en liten pepp i skyltform: ”Almost there”.
– Det är egentligen en enkel detalj, men det väcker förväntan och folk blir så glada. Många tar bilder på den där skylten, berättar Tove Gejde, hotellchef och anställd på The Lodge sedan 2011.
Hotell i den gamla kaffestugan
Äventyret mitt i skogen tog sin början 2003 när nuvarande vd Henrik Holmqvist tillsammans med sin bror Anders Holmqvist och lumparkompisen Mikael Goldner, som på den tiden hade ett äventyrsbolag och luftballongsfirma, hittade Romelestugan. Den gamla kaffestugan från 1933 låg högst upp på Romeleåsens topp och ägdes av familjen Gyllenkrok. De bestämde sig snabbt: ”Här vill vi bygga ett hotell.”
Ingen av dem hade erfarenhet från besöksnäringen men godset sa ja och ett passionsprojekt var fött och stod klart 2006. Hotellchef Tove Gejde och sälj- och marknadschef Camilla Persson kom in i bilden 2012. Hur förvandlar man storslagna visioner till något hållbart? Tretton år senare kan Tove Gejde och Camilla Persson svara på det.
– Vi har gjort allt från grunden. Och vi har gått på många nitar, gjort om och gjort rätt, säger Tove Gejde.
Från svajigt till stabilt
Hon och Camilla Persson berättar om en resa som heter duga. I början fanns varken en hundraprocentig driftsäkerhet eller någon optimal struktur för verksamheten. Läget mitt ute i ingenstans underlättade inte heller i starten.
– Vårt wifi bestod av en lina som svajade mellan telefonstolparna i skogen utanför oss. Blåste det mycket och grenar föll på den så gick den av och då hade vi inget internet, säger Tove Gejde. Camilla Persson fyller i:
– Och ibland när vattnet frös i vår brunn fick vaktmästaren åka till macken i Veberöd och hämta vatten i dunkar så att vi kunde göra kaffe till gästerna, säger hon och skrattar åt minnet.
”Life less ordinary”
Idag är det svårt att riktigt förstå vilken transformation som har skett. The Lodge är ett väletablerat hotell, ett american hideaway i New England-stil, som de själva kallar det. Servicenivån är hög. All verksamhet, på detaljnivå, präglas av konceptet ”Life Less Ordinary”.
– Vår vd Henrik brukar ofta använda ordet ”epic” för de upplevelser vi ska skapa för våra gäster. Det är där vi lägger ribban. Det gäller allt. Vi tänker: Är det här epic och ”less ordinary”? Eller kan vi göra det ännu lite bättre?
Det finns säkert en del som hade reagerat på driftsutmaningarna de stod inför där 2012, men de verkar bara ha kavlat upp ärmarna.
– Vi är båda två bra på att lösa problem och har egentligen vaknat varje morgon under de här åren och funderat: vad kan tänkas hända idag och hur kan vi förekomma det? Sedan vi började jobba på The Lodge har det aldrig stått still, så vi är väl helt enkelt människor som gillar att få finna lösningar, säger Tove Gejde och fortsätter:
– Vår långa bakgrund på The Lodge har gjort att vi vet exakt vilka utmaningar vi kan stå inför. Det finns en väldig trygghet och stolthet i att vi två har varit med och fattat alla beslut som har lett oss fram hit vi är idag. det hårda arbetet har lönat sig. The Lodge utsågs till bästa konferenshotell med övernattning vid Wilhelmina Skogh-priset 2024. Samtidigt utsågs även Tove Gejde till Skånes bästa hotelldirektör.
Högre omsättning men samma storlek
Under åren har personalstyrkan gått från 25 till 70 och omsättningen har ökat från 15 miljoner till 60 miljoner. Antalet rum är och förblir, dock 22.
– Vi ska inte bygga ut, våra gäster uppskattar att det är så intimt och lugnt här. I stället har vi arbetat mycket med att fokusera på lönsamheten, vilket är en utmaning när man bara har 22 rum. Vi jobbar mycket med prissättningen, med synligheten och gästupplevelsen, säger Camilla Persson.
Honulele Spa lockar
Den stora spaavdelningen Honulele Spa med hawaiianskt tema, som byggdes för fem år sedan, är också en förklaring till ökade intäkter.
– Närheten till Köpenhamn gynnar oss också, vi har cirka femtio procent danska gäster som kör hit över bron och det är fortsatt långa väntelistor till en helg hos oss, trots lågkonjunkturen. Samtidigt är det en utmaning att fylla spaet med dagspagäster, medger Camilla Persson.
– Just segmentet av gäster som bor i vår närhet och är lediga mitt i veckan och då kan komma och besöka oss över dagen är lite känsligare än hotell- och konferensgästerna. Vi behöver helst ha ungefär 100 dagspagäster varje vardag. Där kan vi märka att det har varit lite tuffare tider.
Det unika med byggnaden, som den gamla murstocken från 1933 som fortfarande står kvar i Restaurang Heaven i Main Lodge, glädjer de gäster som samlas framför den öppna brasan efter middagen. Så långt in i vistelsen har de förhoppningsvis kunnat släppa allt som har med vardagens bekymmer att göra. Den höga servicenivån, ”Life Less Ordinary”-filosofin, genomsyrar hela upplevelsen, från miljöer och smaker till bemötande.
Amerikansk servicenivå är också en given inspiration, vilken vd Henrik Holmqvist fått med sig sedan sin tid i USA. The Lodge når i princip alltid sina höga målsättningar, det vittnar inte minst toppbetyg på Tripadvisor om.
Hur arbetar ni med kundnöjdheten, rent konkret?
– Vi bestämde redan 2012 att vi systematiskt skulle jobba med gästenkäter och att inget klagomål får komma upp mer än en gång. Vi är noga med att återkoppla till våra gäster, vi skriver eller helst ringer till dem om de har lämnat en kommentar. Hela personalen involveras i arbetet.
– Personalen ska känna att de har gjort en positiv förändring i en gästs liv efter besöket. De ska ha fått med sig något som är så bra att de berättar om det efteråt, säger Camilla Persson på The Lodge.
Du kan läsa ett större reportage om The Lodge i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.