Annons

Stort fokus på hållbarhet för Clarion Hotel Sign

zoom Sabina Dahlin
Sabina Dahlin
NYHETER: Clarion Hotel Sign i Stockholm hyllas för sitt hållbarhetsarbete och ett nyinstiftat pris hägrar.  50/50-färs, inget rött kött och smarta buffér är några av ingredienserna för att minska klimatavtrycket.
Annons

På måndag, 10 mars, är det dags för den första omgången av det nyinstiftade priset Culinary Hotel Awards som vill lyfta mat och dryck på Sveriges hotell. Flera utmärkelser är inriktade på hållbarhetsarbete och Clarion Hotel Sign är nominerade i kategorierna Green Award och Innovation Award. Sabina Dahlin är dessutom nominerad i sin yrkeskategori som Food & Beverage manager.

– Vi valde att plocka bort rött kött under våra konferensluncher då vi vet att detta är en av de största klimatbovarna och från januari till oktober serverade vi annat på lunchmenyn till våra 29 518 konferensgäster. Vi gjorde ingen större grej av det innan utan initiativet, som går under namnet ”No beef with us” fick testas i lugn och ro för att se hur det gick, säger Sabina Dahlin.

Och hur gick det?

– Vi fick inga klagomål eller förfrågningar och det skapade snarare en medvetenhet om alternativ till just rött kött.

Finns det ekonomiska fördelar?

– Inte i första hand, hållbarhetsaspekten går före det ekonomiska i det här fallet. Vi kommer fortsätta med ”No beef with us” under 2025 och även rulla ut det under våra konferensmiddagar. Jag ser större efterfrågan på vegetariska alternativ än just rött kött från våra gäster, men vi utvärderar projektet allt efter som.

Berätta om fler av era satsningar för att minska klimatavtrycket.

– Vi jobbar mycket med svinn, hela hotellkedjan mäter matsvinnet dagligen och vi samarbetar med grönsakshallen Sorunda med deras 50/50-färs. En färs som till hälften består av grönsaker och som visat sig vara väldigt populär i vår restaurang ”The Social” och i vår personalmatsal.

Vilka hållbarhetsutmaningar kvarstår?

– Alla hotell har en utmaning ur ett hållbarhetsperspektiv när det kommer till frukostbuffén och framför allt helgfrukostgästerna. Bufféer är generellt en stor bov när det handlar om matsvinn, men vi försöker förstärka vår kommunikation mot gästerna. Det finns saker man kan göra, mycket handlar om att hitta en balans mellan att inte lägga upp för mycket på serveringsfaten och att det ska se inbjudande ut och inte ideligen behövas fyllas på. Men det viktigaste är kommunikationen och att öka medvetenheten hos gästerna om att deras val gör skillnad och att inte ta mer än vad man äter.

Och stort grattis till nomineringen i kategorin Food & Beverage manager, är det helt enkelt ett pris som ges till den som är bäst på sitt jobb?

– Haha, ja jag vet faktiskt inte vad de exakta kriterierna är men det som framgår är att man är en förebild samt en gastronomisk ledare som entusiasmerar och utvecklar både mat och människor. Det ska bli spännande att få reda på mer på prisutdelningen 10 mars, tycker jag och resten av teamet.