Annons

Strategin bakom Trelleborgs rekordsäsong

zoom Gislövs hamn Jenny Brandt
Gislövs hamn Jenny Brandt
NYHETER. Ökat antal utländska gästnätter i Trelleborg: tyskar och cykelturism har bidragit till nya rekord.
Annons

Trelleborg har ökat antalet utländska gäster med 9 procentenheter enligt en färsk undersökning från SCBs inkvarteringsstatistik. De kommersiella gästnätterna ökade också-  med 45 procent i jämförelse med det tidigare rekordåret 2021. Visit Trelleborgs VD Maarja Edman berättar om de förberedande åtgärderna som gav de positiva resultaten.

– Vi har nyttjat pandemin till att analysbaserat vässa destinationens erbjudande och har även riktat oss särskilt till de tyska återförsäljare som under pandemin har behövt ställa om och hitta nya produkter närmare hemlandet. Här har Trelleborg som porten till Skandinavien unika förutsättningar att både vara själva resmålet eller genomfartsdestinationen på väg in och ur landet.

Vilka investeringar under pandemin gav bäst resultat? 

– Dels våra satsningar på analys med både kvalitativa och kvantitativa undersökningar som gav kunskap om nya beteenden framdrivna av pandemin och även företagen som har satsat på produkt- och tjänsteutveckling och som gör att det nu finns fler produkter på destinationshyllan.

Har några nya gästgrupper dykt upp som förvånar er? 

– Den nya målgruppen är cykelturisten som rullar av färjan på cykel för att semestra längs Sydkustleden och som vill bo och äta bra. Det är helt klart en växande målgrupp för oss där vi sedan tidigare är mer vana att cykeln sitter fastspänd på bilen, numera lämnas den i allt större grad kvar på kontinenten.

Vad var dina förväntningar inför sommaren?

– Jag hade tilltro till att även 2022 skulle bli en rekordsommar för oss där många nya målgrupper har hittat till Trelleborg och Sydkusten. I våras grusades det något med höga bränslepriser som dock visar sig ha gynnat oss. Man väljer fortfarande en semester i Sverige, men kör kanske inte lika långt som tidigare år vilket har gjort att fler har stannat kvar i våra trakter i stället för att söka sig längre norrut.

Vad har du för förväntningar inför höst och vintersäsongen?

– Företagen flaggar att konferensmarknaden har kommit tillbaka där kombinationen möte i attraktiv kustmiljö upplevs som attraktiv. Likaså är möjligheten till att må gott baserat på en rik mat- och dryckeskultur som vi har här i den rika skånska myllan något som attraherar privatresenärer långt in på senhösten som ju hos oss varar närmast året ut.