Annons

Strawberrys tech-chef prisas för digital innovation

zoom Kari Anna Fiskvik tog hem segern i CIO of the year.
Kari Anna Fiskvik tog hem segern i CIO of the year.
NYHETER. Strawberry storsatsar på nya digitala lösningar för att förbättra gästupplevelsen och effektivisera verksamheten. Nu har tech-chefen Kari Anna Fiskvik fått pris som Årets CIO på The International Hotel Technology Forum (IHTF) Europe.
Annons

– Jag är otroligt tacksam och stolt över att få det här priset! Det ger en massa energi att tillsammans med mitt fantastiska team fortsätta skapa de allra bästa tekniska lösningarna för Strawberry och våra gäster, säger Kari Anna Fiskvik, SVP Technology på Strawberry.

Förutom vinsten som Årets CIO var hotellkoncernen Strawberry finalist i flera andra kategorier, bland annat AI Adoptation of the Year och Hotel App of the Year.

– Nomineringarna är en bekräftelse på att vi är på rätt väg och visar att Strawberry är en innovativ och modig aktör som vågar tänka nytt och satsa på ny teknik. Det ger oss ett erkännande i branschen och gör oss mer attraktiva, både som arbetsgivare och potentiell samarbetspartner, säger Kari Anna Fiskvik.

30 nya lösningar och system

De senaste två åren har Strawberry genomfört ett av de största digitaliseringsprojekten inom besöksnäringen i Europa. Inom loppet av bara 18 månader rullades 30 nya system ut på 250 hotell. Strawberry har bland annat utvecklat bokningsprocessen, förbättrat appen och var också först med att göra det möjligt för gästerna att lägga till sina nyckelkort i Apple och Google Wallet.

– De nya lösningarna har resulterat i en bättre gästupplevelse, ökad kundnöjdhet, mer effektiva processer i verksamheten och ett bättre beslutsunderlag. Satsningen har också bidragit till att vi fått nya gäster och att kundlojaliteten ökat, säger Kari Anna Fiskvik.

Hur märker era gäster av teknikuppgraderingen?

– Våra gäster får en mer personlig och sömlös upplevelse. De kan enkelt boka rum, beställa mat och dryck, och checka in och ut via mobilen. Den kommunikation de får från oss är också bättre och mer personifierad. På hotellen har vi dessutom implementerat nya digitala lösningar som gör vistelsen mer bekväm och underhållande. Och så har vi lanserat Spenn – som är vår nya digitala lojalitetsvaluta. Som gäst kan du nu tjäna och använda Spenn både hos oss och hos våra samarbetsparters. Det ger ett helt nytt värde för gästerna!

Digitalisering skapar nya möjligheter

Kari Anna Fiskvik tror att digitalisering kommer att spela en allt viktigare roll i besöksnäringen framöver. Både när det gäller att skapa mer personliga och hållbara upplevelser för gästerna och för att effektivisera driften och minska miljöpåverkan.

– Ny teknik skapar stora möjligheter. Men vi måste också försäkra oss om att vi använder den på ett smart, ansvarsfullt och etiskt sätt. AI är ju till exempel enormt energikrävande, säger hon.

Vad kan andra i branschen lära av er digitaliseringsresa?

– Att man måste våga tänka nytt och utmana etablerade sanningar.  Man ska heller inte vara rädd för att göra fel, men samtidigt se till att lära av misstagen. Sedan är det bra att ha en klar vision och tydlig strategi.  Men det kanske viktigaste av allt är att involvera alla medarbetare i processen. Det är ju de som kan gästerna och verksamheten allra bäst.

Om du fick drömma fritt, vilken lösning skulle du vilja implementera i framtidens hotellupplevelse?

– En teknologi som kan förutse gästens behov och önskningar innan de själva är medvetna om dem. Tänk dig en hotellupplevelse som är skräddarsydd för varje gäst och som baseras på hens preferenser och intressen. Det hade varit fantastiskt!