Tv-tekniken i hemmen har utvecklats starkt de senaste åren, men inom hotellbranschen har det inte kommit lika långt. Det menar Anders Hässel, vd på tv-streaming-bolaget Nenda.
–Tv-utbudet hotellen erbjuder sina gäster har i stort sett inte förändrats sedan 1995. Som gäst kan det därför vara svårt att hitta något att titta på.
Detta vill Anders Hässel ändra på. Idén att erbjuda streamad tv till företag när han arbetade med innehållsköp på Telenor. I januari i år startade han Nenda, som nu har utvecklat en tv-tjänst specifikt för hotellbranschen. Det som är speciellt, enligt Anders Hässel, är gästerna kan se tv-program och hyra filmer som automatiskt textas och dubbas till deras språk.
– Gästerna får större valmöjligheter, särskilt internationella gäster. Den största nyttan för hotellen är att de kan erbjuda en upplevelse som ökar kundnöjdheten – därigenom kan de ta ett högre pris.
Nenda hämtar innehåll från nordiska kanalhus och internationella leverantörer, och skapar en anpassad tv-plattform. För att ansluta sig behöver hotellen trådbundet internet i rummen samt smart-tv-apparater. Plattformen kopplas sedan samman med hotellens befintliga bokningssystem och infrastruktur.
Hur mycket hotellen behöver betala för lösningen beror på vilket innehåll de önskar, berättar Anders Hässel.
– Vår helhetslösning kostar inte mer än vad hotellen betalar i dag.
Hur många hotell har visat intresse?
– Vi har fört diskussioner med de flesta av de större hotellaktörerna i Norden och två av dem vill köra tester under hösten.
Hur stor är investeringen?
– Vi har tagit in 5,5 miljoner kronor i en första runda och det är tillräckligt mycket pengar för att nå ut på marknaden.
Vad är ditt mål?
– Vi skapar en tjänst som är markant mycket bättre för både gäst och näringsidkare, så vi ska bli bäst i världen inom streamad tv för företag.