Bland vanliga konsert- och evenemangsbesökare till Ericsson Globe, Hovet och Annexet är det möjligen få som reflekterar över att allt från korven i entrén till champagnen i VIP-loungen serveras av Stureplansgruppens dotterbolag, Stureplansgruppen Arena Catering, SPG Arena.
Totalt rör det sig om flera hundra evenemang varje år, och inte sällan är det två eller tre pågående aktiviteter samtidigt − allt från konserter och hockeymatcher till slutna företagsevenemang. Maskineriet är enormt, och de anställda får genomgå en projektledarutbilning.
Från svampen till bollen
Det senaste tillskottet i evenemangsportföljen är Grand Escalier, som fått låna namn och inspiration från den populära restaurangen i Sturegallerian. Men Grand Escalier i Ericsson Globe har nu öppnat inne på själva arenan.
− Lokalen har tidigare varit en restaurangyta utan ett tydligt matkoncept. Så den stora skillnaden är att vi nu får ett koncept och ett varumärke som gästerna har en relation till, säger Lena Snygg, vd för SPG Arena.
Restaurangen öppnade 25 februari och har 110 platser, samt baren Esque där det finns en lättare barmeny. Men det är alltså inte tal om några fasta öppettider, utan den är endast öppen när Ericsson Globe har en konsert eller annat publikt evenemang. Vid biljettköp samt i mailutskick uppmärksammas besökaren om möjligheten till en restaurangupplevelse innan evenemangets början.
− Vi vill inte att gästen skall känna sig stressad eller osäker på att få bord hos oss. Därför har vi valt att låta gästen kunna förbetala och förboka sin meny och dryck, säger Lena Snygg.
Varför föll valet på just Grand Escalier?
− När vi tittade bland Stureplansgruppens koncept föll valet på Grand Escalier. Det finns ett väldigt brett utbud i det konceptet, så vi kan välja smaker som vi tror passar en stor målgrupp.
Ny analys varje dag
Stureplansgruppen har i Ericsson Globe sedan tidigare American Bar, där det är hamburgare och ribs på menyn, samt Fans bar, med arenans längsta bardisk. Bemanning och resursåtgång är utmanande parametrar i arenor av den här magnituden, menar Lena Snygg.
− Vi kan fördela personal och resurser mellan våra mat- och dryckesenheter, och gör en analys inför varje evenemang, samt bra uppföljning efteråt. Därmed kan vi anpassa oss efter målgruppen – är det Disney on Ice kör vi pannkaksbuffé, medan det kanske är mer vin och ostbrickor när Andrea Bocelli uppträder.
Ser vi en början för en ny typ av arenamat?
− Vi vill ligga i framkant och driva utvecklingen gällande mat och dryck i arenamiljö, men vad vi än gör så kommer det alltid att finnas ett utbud som många vill ha. Det är helt enkelt så att folk vill ha sin korv när de går på evenemang. Det vi kan göra är att se till att vi serverar en riktigt fin korv med hög kötthalt och härlig kryddning. Det har till exempel gjorts försök att byta ut mazarinen mot någon annan kaka i kiosken när det är sportevenemang, men det går inte. Går man på sport vill man ha sin mazarin, så den tar vi aldrig bort!