I samband med internationella kvinnodagen idag den 8 mars, har Stureplansgruppen tagit fram kampanjen ”Women at Stureplansgruppen” med tanken att lyfta fram och rikta ljuset på koncernens kvinnor.
Som en del av kampanjen kommer intervjuer med kvinnliga profiler inom Stureplansgruppen att släppas på Stureplansgruppens Instagram från och med imorgon och framåt. Besöksliv.se ställde några frågor till Stureplansgruppens marknadschef Linda Nordlund.
– Kampanjen är viktig för att belysa det fina arbete som gjorts, görs och ska fortsätta göras inom Stureplansgruppen för att få än fler kvinnor att söka sig till oss och att de som redan finns vågar kliva fram. Ibland är det också bara bra att stanna upp, reflektera, njuta någon minut eller två för att sedan få kraft och fortsätta arbetet, säger Linda Nordlund.
Hur är sammanhållningen mellan just kvinnor inom Stureplansgruppen – finns det någon speciell sådan?
– Ja, ibland kanske i mindre och mer spontana grupperingar. Denna kampanj har skapat en sådan känsla, både bland dem som är med eventuellt och även i mitt team. Fast i och för sig så är även två av de som deltar i kampanjen män och de har varit superengagerade, så haha … Men sammanhållning finns.
Vilket var ditt första jobb och vad lockade dig till att arbeta inom besöksbranschen?
– Mitt absolut första jobb var som tidningsutdelare, men det första inom restaurang var som bartender. Gillade tanken på att de som besöker krogen är pepp på en bra upplevelse. Hade jobbat i butik i många år, där en hel del ogillar upplevelsen av att vara där.
Vad har ändrats när det kommer till attityder och synen på jämställdhet under din tid i branschen?
– Mycket tänker jag och till det bättre, framförallt vad gäller fördelningen och tonaliteten. Tror att kvinnor idag både får och tar mer plats viket behövs för en mer jämlik arbetsplats. Hos oss på Stureplansgruppen har vi idag 40 procent kvinnor totalt och 60 procent av våra chefer är kvinnor, det ser jag som att gott tecken.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Alla fantastiska kollegor. Det är helt galet vad många begåvade människor vi har inom koncernen. Det finns alltid någon som är expert på just det du behöver hjälp med. Dessutom är alla proffs på service, vilket gör allt väldigt smidigt.
Hur ser du på framtiden för besöksnäringen och för ditt jobb nu efter pandemin?
– Det kan bara bli bättre efter dessa sjukt tuffa två år, men det kommer ta lång tid innan vi har återhämtat oss.
Vad ser du fram emot i år?
– Jag ser fram emot att få bygga upp en marknadsavdelning igen och att kunna springa precis så fort som jag alltid vill men inte kunnat under pandemin. Ser fram emot att öppna upp nytt, kul event, mer gäster, mer kollegor – ja mer av allt gärna, säger Linda Nordlund.