Den 6 mars lanserade Subway i Sverige den nya menyn Signature Series. Den består av nio färdigkomponerade mackor där gästen inte behöver göra några egna val kring innehållet.
– Det här är den största menyförändringen som gjorts sedan Subway lanserades i Sverige 1999. I USA har Signature Series funnits i ett par år och det har varit väldigt uppskattat. Därför ville vi ha det på fler platser, säger Ricky Simonsson, Sverigechef på Subway.
Nya smaker och ingredienser
Gästundersökningar som gjorts under årens lopp har visat att gästerna önskar färre frågor när de beställer och att de vill få mer unika smakupplevelser. Den nya menyn ska göra det både enklare och godare för gästen.
– Recepten på de färdiga mackorna har tagits fram av våra kockar och är baserade på input från gästundersökningar. Det är goda kombinationer så som vi tycker att en macka ska smaka.
I och med de nya mackorna har också några helt nya ingredienser tillkommit i Subways sortiment – bland annat pesto, färskost och semitorkade tomater. Utöver Signature Series finns även den ordinarie menyn kvar, där gästen gör alla val själv.
Stabil men förflyttad försäljning
Det ansträngda ekonomiska läget i Sverige har inte fått några större konsekvenser för Subway. De behåller sina marknadsandelar och säljer i princip lika många mackor som tidigare.
– Andelen fast food har faktiskt ökat under den här krisen. Vi ser att fler köper Sub of the Day som är lite billigare, men vi har knappt tappat i intäkter.
Däremot har försäljningen förflyttat sig. I och med att människor i stor utsträckning har fortsatt att arbeta hemifrån efter pandemin är det färre som rör sig i stan.
– Vi har färre gäster på lunch, men desto fler som beställer via budföretagen senare på dagen och framåt kvällen.
Fler nyheter att vänta
I Finland introducerade Subway nyligen en ny lojalitetsapp och restaurangerna har fått självbetjäningsskärmar.
– Vi planerar för att rulla ut det även i Tyskland och Storbritannien. Om ett år skulle jag gissa att vi har det i Sverige också, säger Ricky Simonsson.