Sedan 2014 har antalet gästnätter på hotell i Sverige ökat markant från utländska gäster, enligt SCBs och Tillväxtverkets statistik. Under samma period har den svenska kronan tappat mot de flesta andra länders valutor.
– Visst är det så att valutakurser påverkar resandeflöden, och över längre perioder på mellan fem och tio år när det är stora kursförändringar ser man tydliga skillnader i resandet, säger Thomas Jakobsson, branschekonomiskt ansvarig på Visita.
När den svenska valutan försvagas i förhållande till andra valutor blir det dyrare för svensken att resa utomlands, vilket gör att det finns ett ekonomiskt incitament att hellre semestra hemma. Detta betyder att även de svenska gästnätterna kan komma att öka.
– Sedan ska man komma ihåg att vi ännu inte ser någon dramatisk tillbakagång i den globala ekonomin, och att svenskar generellt är benägna att resa utomlands, tillägger Thomas Jakobsson.
Mellan 2014 och 2018 blev det 27 procent dyrare för en svensk att resa till en dollardestination, och motsvarande billigare för till exempel en amerikan att resa till Sverige.
– Under samma period sett till sommarmånaderna, ökade de amerikanska gästnätterna i Sverige med 71 procent, säger Thomas Jakobsson.
Vilken betydelse har utvecklingen för svensk turism i sommar?
– Vi tror på en fortsatt positiv utveckling, exakt hur mycket vågar jag inte säga, men en eller ett par procents ökning av antalet utländska gästnätter kan vi nog räkna med.
Thomas Jakobsson är noga med att betona att valutan är en av flera anledningar till att antalet gästnätter från utländska besökare ökar. Andra faktorer som spelar in är den generella trenden att det internationella resandet ökar, och att Sverige därmed får en del av den kakan. Väder, terrorhot, klimatpåverkan, välståndsutveckling i enskilda länder och ekonomiska utbyten över gränserna är andra faktorer som spelar in.
– Många kanske kommer hit i tjänsten och upptäcker Sverige, nästa gång tar de familjen med sig. Inte minst så har plattformar som Hotels.com, Booking, Airbnb och flygbokningssajter, haft stor betydelse för att marknadsföra landet utåt, du kan hitta Sverige och skräddarsy din resa på många fler sätt än för tio år sedan, säger Thomas Jakobsson.