När branschorganisationen SCR Svensk Camping har frågat sina medlemmar om bokningsläget inför sommaren pekar allt mot en ny toppensäsong. 90 procent av de svarande medlemmarna anger ett lika bra eller bättre bokningsläge jämfört med 2017.
Nästan en tredjedel har ett bokningsläge som är mer än 5 procent högre än 2017, vilket är den högst siffran någonsin i den årliga bokningsenkäten, enligt Peter Jansson, tf vd på SCR Svensk Camping.
– Vi är väldigt optimistiska, bokningsläget ser mycket bra ut, delvis tack vare den fina maj som påverkar gästernas beslut inför sommaren.
Förra året slog branschen rekord med 15,7 miljoner gästnätter, men i år kan man spräcka 16-miljonersvallen, tror Peter Jansson.
– Ja, det ser ännu bättre ut än förra året. Camping är en bra semesterform och vi får bättre och bättre anläggningar där många fräschar upp, bygget nytt och höjer standarden, säger Peter Jansson.
Hur skulle du beskriva marknadsläget för campingen i Sverige?
– Det går bra för svensk camping, man är samarbetsvillig i regionerna, man hjälper varandra och hänvisar till varandra när det är fullt, snarare än konkurrerar. Det viktigaste är att få gäster till regionen, det skapar ringar på vattnet för alla.
Camping och utomhussemester är ju alltjämt på uppsving, men vad vill campinggästerna helst ha idag?
– Man vill ha kvalitet, det är en högkonjunktur och människor vill ha det bra även bra på sin semester. Man är mer kvalitetsmedveten och detta försöker anläggningarna att tillmötesgå. Sedan finns det alltid de som vill hade enkelt och spartanskt också.
Vad har du för förhoppningar på sommaren?
– Vi tror att det blir en jättebra sommar och har fått en bra start på säsongen. Det är förstås viktigt att juli blir bra, samtidigt är campingen inte så väderberoende som många tror. Folk vill ut och ha semester oavsett väder och vind.
Så vad är prognosen?
– Vi tror att det blir en rekordsommar, säger Peter Jansson.