Michael Svensson är bartendern som efter tjugo år i branschen flyttade till USA och blev juiceentreprenör. Resan började hemma hos en bartenderkollega i Cobble Hill, i Brooklyn New York.
–Det var då det gick upp för mig att det inte fanns några företag här som gjorde färskpressad citrusjuice till barerna här. Det är ju jättekonstigt i en stad som New York där några av världens häftigaste barer ligger.
Från rå till ekologisk
Konceptet var inte helt främmande. Hemma i Sverige fanns flera leverantörer av färskpressad citrusfrukt som arbetade nära med barindustrin. Michael Svensson hade själv sett utvecklingen bakom baren, när han jobbat på allt från Vassa Eggen, Sturehof, och East i Stockholm.
–Jag ville kopiera den idén. Men jag har alltid också älskat lemonader eftersom mormor brukade göra det till mig som barn. I USA har de en massa tillsatser så målet blev att göra världens bästa lemonad utan tillsatser och sälja. Amerikanarna har lemonad i sitt dna så jag tänkte att det måste gå att sälja. Och det gör det, säger Michael Svensson.
Han och affärspartnern Emanuele Ancorini, tidigare professionell konståkare, testade fram en produkt och började med barerna på Manhattan. Men det visade sig att man inte fick leverera helt råa juicer så duon la om sitt fokus till ekologiska lemonader.
Kedjan Fika viktig kund
Ett bra nätverk har varit en viktig framgångsfaktor. Vid en skandinavisk matfestival i West Village 2015 fick Michael Svensson och hans kollega chansen att presentera produkten – och blev väl mottagna. I kölvattnet av det kom storkunden Fika, den svenska kafékedjan, in i bilden.
–De är vår viktigaste kund. Vi testade Cobble Hill Organic lemonad med Fika för att se om det funkade och både anställda och gäster gillade den. Efter bara någon månad bestämde ägaren Lars Åkerlund att rulla ut produkten i alla deras kaféer, säger Michael Svensson.
Det senaste året har Cobble Hill Juice Company arbetat fram fler smaker. Till exempel Organic Mojito Lemonade och Organic Strawberry Lemonade – och fler är på gång i vår. Till New Yorks modevecka i höst arbetar man på att ta fram en ekologisk energishot.
Målet är att sälja 100 000 flaskor i år för att öka till 1,5 miljoner 2018. Vad det gäller omsättning så siktar Cobble Hill Juice Company på att i år landa på cirka 2,8 miljoner kronor. Men allra närmaste målet är att mingla på Oscarsgalan ge support till svenska filmbidraget En man som heter Oves.
Hur kommer det sig att ert juiceföretag nu ska vara med på Oscarsgalan?
–Vi har en grym produkt, ett exceptionellt kontaktnät och vind i seglen, säger Michael Svensson.