Annons

Svenska Mässans vd: ”Så slog vi rekord – igen”

zoom Internationellt fokus. Många stora kunder kommer från Europa till Svenska Mässan, säger vd Carin Kindbom.
Internationellt fokus. Många stora kunder kommer från Europa till Svenska Mässan, säger vd Carin Kindbom.
NYHETER Svenska Mässan i Göteborg slår rekord för tredje året i rad. Både intäkter och besök nådde nya höjder 2016. Förklaringen är helhetsupplevelsen med mötesplatser, hotell, restauranger och spa under samma tak och promenadavstånd till Göteborgs nöjesstråk, enligt vd Carin Kindbom.
Annons

Vad ligger bakom rekordet?

– Främsta förklaringen är att vi lyckats väldigt väl med vår helhetsupplevelse där vi erbjuder allt under ett tak. Vi har utvecklat innehållet och anläggningen.

Vilka är de nya besökarna?

– Vi har haft starkt fokus på nya kundflöden internationellt. Främst kommer de från europeiska länder.

Kan du ge exempel?

– Ett stort event i december var Euroskills, dit det kom ungdomar från hela världen. Vi har också haft stora företagsevent inom bland annat fordonsindustri och IT.

Vilka evenemang lockar mest folk?

– Bokmässan är störst med 100 000 besökare och på andra plats kommer Eurohorse med cirka 90 000 besökare.

Hur har ni arbetat med marknadsföring?

– Vi har bland annat jobbat med att öka besöksfrekvensen på traditionella event parallellt med sociala medier och andra kanaler.

Vad betyder det utbyggda Gothia Towers?

– Gothia Towers är väldigt starkt när det gäller att attrahera nya kunder till Göteborg. Vi har jobbat med så kallade tusenrumsaffärer där vi erbjuder minst tusen hotellrum ihop med hela vårt övriga mötesutbud. Vi är en av få anläggningar i Europa som kan erbjuda det.

Hur står ni er i den internationella konkurrensen?

– När det gäller vårt koncept ”allt under ett tak” finns mindre konkurrens. Men när det gäller de enskilda delarna är det tuff konkurrens. Vi jobbar på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Blir det nytt rekord i år?

– Målet är alltid att överträffa tidigare resultat och året har börjat bra. Vi jobbar med att hitta sätt att växa och vår anläggning behöver utvecklas. Vi behöver fler flexibla mötesytor och har tydliga utbyggnadsplaner fram till 2030.

Kan ni växa även om konjunkturen viker?

– Konjunkturen påverkar men det är i huvudsak våra investeringar som ligger bakom den här tillväxten. Vi tror att vi står oss starkt även i en viss nedgång.

Vad betyder besöksrekordet för Göteborg?

­– Den turistekonomiska effekten växer stadigt och landade förra året på 2,7 miljarder.