– Det är mycket bättre än Visitas prognos för sektorn, vilket borde betyda att vi tar marknadsandelar på en stagnerande marknad, säger Pontus Esbo.
Ett skäl till att de lyckats växa tror han är att de tvingats positionera om sig och komplettera sitt utbud. Och det har de gjort eftersom marknaden har ändrats kraftigt de senaste åren. Allt fler kunder avstår från övernattningar och har konferenser över dagen.
– Idag är sex av tio konferenser utan övernattning, säger Pontus Esbo. Det påverkar oss mycket, då 75 procent av vår omsättning kommer från övernattningskonferenser.
En portal för leverantörer
En sak som Svenska Möten har gjort är att lägga till kringtjänster.
– Idag går det även att boka transporter, föreläsare, moderatorer och aktiviteter via oss. Vi har blivit en tydligare helhetsleverantör.
Svenska Möten är, enigtPontus Esbo, först i Sverige med sin multi-search onlinebokning för både dag- och logikonferenser och har under hösten arbetat med att få ett komplett utbud av anläggningar bokningsbara.
– Det tror jag blir en klar konkurrensfördel kommande år. Här ligger konferensbranschen åratal efter andra delar av besöksnäringen.
Vad behöver ni göra nu?
– Vi ska vässa vår onlinebokning ytterligare och vi ska vara lyhörda mot marknaden. Vi tror också på att hjälpa våra kunder till bättre möten och i vår lanserar vi vad vi kallar MQI (Meeting Quality Index).
Det är en tjänst där vi undersöker företagens möteskultur, och kommer med förslag på förbättringar.
Vår kärna är fortfarande att hjälpa till med logistik och bokning – vi lägger bara till fler tjänster.