Svenska Möten har dokumenterat över 150 konkreta initiativ för att nå hållbarhetsmålen till 2030. Kunderna ställer allt högre krav, men framför allt medarbetarna. Den nya generationen söker arbetsgivare som tar hållbarhetsfrågorna på allvar.
Svenska möten har jobbat länge med hållbarhet, där de över 130 medlemsanläggningarna bland annat måste vara miljöcertifierade genom Svanen och vara medlemmar i Visita.
– Men vi stannar inte där, utan vi vill leda mötesbranschen till ett hållbart samhälle utifrån miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv med utgångpunkt från Agenda 2030, säger Michael Schüller, vd för Svenska Möten.
Initiativ från medlemmarna
Idéerna och initiativen kommer från medlemsanläggningarna, både via Svenska Mötens hållbarhetsråd och genom engagemang lokalt på anläggningarna. Dessa idéer och initiativ trycks upp i organisationen och sprids sedan vidare för att inspirera andra.
– Vi har satsat på att utbilda medarbetare och ledare hos våra medlemmar. Så att de på respektive anläggning, utifrån sina förutsättningar, kan jobba med frågan. Vi har med tiden lyckats skapa en kultur där vi delar erfarenhet och där vi lär av varandra, säger Michael.
Svenska Möten har bland annat genomfört kockutbildningar med fokus på hållbara menyer och solparker intill anläggningarna. Skapat rutiner för att minska samt återanvända matsvinn, ökat utbudet av växtbaserade råvaror och reducerat plastanvändningen.
Breddar hållbarhetsarbetet
Svenska Möten breddar nu arbetet med hållbarhet till att omfatta alla de globala målen i Agenda 2030. Ett arbete som engagerar alla medlemsanläggningarna, och det handlar om satsningar både i det stora och i det lilla.
– Det har lett till att vi nu har dokumenterat över 150 konkreta initiativ som styr mot de 17 globala hållbarhetsmålen 2030. Med det vågar jag påstå att Svenska Möten har branschens i särklass bredaste hållbarhetsarbete, säger han.
– Hållbarhetsarbetet har blivit en del av vårt dna och det är på riktigt, säger Michael Schüller.