Samtidigt som bilden av Sverige just nu utmanas av ett flertal negativa narrativ fortsätter Visit Sweden, svenska statens marknadsföringsbolag för turistlandet Sverige, att berätta om positiva sidor med att resa och semestra i Sverige.
”Autumn in Sweden” är Visit Swedens senaste kampanj för att fortsätta locka internationella resenärer och är bara ett av flera budskap som Visit Sweden i närtid kommer att sprida internationellt.
Hur gick tankarna bakom utformningen av budskapet ”Autumn in Sweden”?
– Den stora delen handlar om att vi vill öka attraktionen till Sverige utanför det som är traditionellt starka perioder för resor till Sverige. Både för att förlänga/skapa nya säsonger och för att stärka svensk besöksnäring, säger Susanne Andersson, vd Visit Sweden.
Det är ju ett väldigt speciellt läge för Sverige ute i världen just nu, hur påverkar det Visit Swedens uppdrag?
– Förenklat ändrar det inte vårt uppdrag att marknadsföra Sverige som resmål. Men vi följer så klart löpande omvärldsutvecklingen och anpassar innehåll, budskap, frekvens och utformning av vår marknadsföring av Sverige som turistland om så skulle behövas, säger hon.
Ytterligare kampanj under produktion
I dagsläget ser dock inte Susanne Andersson några direkta behov av justeringar. Bilden av turistlandet Sverige är fortsatt positiv, enligt de senaste undersökningarna och kartläggningarna som gjorts av Visit Sweden.
– Vi fortsätter att lyfta positiva sidor om Sverige som attraherar vår målgrupp, vilket just nu även fungerar som en stark motvikt till de negativa narrativ som oroar många, säger Susanne Andersson.
En större internationell marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige kommer att sjösättas av Visit Sweden under hösten. Kampanjen är under produktion och än så länge hemlig.
Kan du säga något om syftet bakom den hemliga kampanjen?
– Syftet är att stärka varumärket för resmålet Sverige genom att öka intresset att resa hit. Det gör vi med glimten i ögat på ett kreativt sätt, för att nå igenom bruset på en väldigt konkurrensutsatt internationell marknad – och det med väldigt små resurser, säger Susanne Andersson.
Se kampanjen ”Autumn in Sweden” på Visit Swedens engelskspråkiga sajt.