Annons

Sverige lockar fler utländska turister

zoom Ven har blivit populärt bland kinesiska turister. Här har besöksnäringen anpassat utbudet med kinesiska kartor och skyltar.
Ven har blivit populärt bland kinesiska turister. Här har besöksnäringen anpassat utbudet med kinesiska kartor och skyltar.
NYHETER. Under sommaren var det ovanligt många utländska turister i Sverige enligt nya siffror från Tillväxtverket. Resenärer från utomeuropeiska länder ökade med 9 procent – och från Kina kom hela 25 procent fler jämfört med förra året. 
Annons

Tillväxtverkets inkvarteringsstatistik för perioden juni till augusti 2016 visar att det totala antalet gästnätter låg på 27,1 miljoner, en ökning med cirka 40 000 jämfört med i fjol. De internationella gästerna stod för 8,1 miljoner av gästnätterna och de är en växande grupp.

Fler kinesiska besökare

Tyska turister som stannade mer än en dag i Sverige ökade med 4 procent till drygt 2 miljoner och trafiken från Storbritannien växte med 11 procent till 297 000. Från Kina kom 154 000 besökare, vilket är en ökning med hela 25 procent.

– Det är en fantastisk utveckling i Skåne, särskilt av brittiska och kinesiska turister. Vi jobbar med turoperatörer och vi bjuder hit kinesiska journalister, säger Sara Brynskog, kommunikationschef på Tourism in Skåne.

I Skåne ökade antalet utländska besökare med 53 000 jämfört med i fjol, vilket är flest i landet.

Sara Brynskog ser flera skäl till ökningen, såsom valutaläget och företagsetableringar. De har även jobbat med destinationsutveckling genom workshops för besöksnäringsföretag som sett över utbud och identifierat styrkor för att bli mer exportmogna.

Samarbete för att locka fler

Tourism in Skåne har tillsammans med Visit Sweden analyserat olika starka turistmarknader och Kina har stor potential. För att locka kineser samarbetar de även med turistorganisationen Wonderful Copenhagen.

– Det handlar om gemensamma marknadsinsatser och om att anpassa utbudet. Ett bra exempel är Ven. Intresset är stort bland kinesiska turoperatörer och besökare, och här har besöksnäringen i samarbete med Landskrona stad tagit fram kinesiska kartor och skyltar.

Men även turister som är geografiskt närmre intresserar sig för Skåne. På Radisson Blu Hotel i Malmö har de sett en stor ökning av kinesiska gäster.

– Flera utländska grupper har vuxit från föregående år, de tyska gästerna har ökat med 6 procent och USA har gått upp med 26 procent, men här har vi redan stora volymer. Det roliga är att antalet kinesiska gäster vuxit med hela 71 procent, säger Sonja Dive-Dahl, hotelldirektör.

Utbildat mot kinesisk marknad

Tourism in Skåne har vid ett flertal tillfällen anordnat seminariet ”China Ready Crash Course” för företag inom besöksnäringen. Syftet är att personalen ska lära sig om kinesisk kultur. Radisson Blu Hotel har haft cirka 15 anställda som närvarat.

– Det intressanta är att de anställda själva var engagerade och ville gå. Det har lett till att vi i dag kan ta emot kinesiska besökare på ett bättre sätt. Vi har lärt oss kinesiska hälsningsfraser och har välkomstbrev på kinesiska. Vi erbjuder även kinaanpassad frukost, för att få till den har vi tittat på kinesiska recept och även frågat besökare om tips. Bland annat serverar vi en speciell soppa.

Varför är det viktigt för er att anpassa efter den här målgruppen? 

– Som internationellt företag är det viktigt att ta till sig olika kulturer. Och nu när vi ser en väldigt stor ökning av kinesiska gäster så ska de självklart känna sig välkomna.

Färre från grannländer

Enligt Tillväxtverkets statistik minskar andelen besökare från Sveriges grannländer, från Norge är minskningen två procent och från Danmark 14 procent. 

I Stockholm ökade antalet utländska besökare med 40 000. På koncernen Skansens Restauranger har det skapat högtryck.   

– Vi har fortfarande mycket utländska gäster. I går åt 60 thailändare middag på Restaurang Solliden. Och vi ser redan en mängd bokningar till nyårsafton av utlandsturister, säger Lisa Engh, bokningskoordinator på Skansens Restauranger.

En målgrupp som de anpassat utbudet extra för är tyskar.

– Via bokningsbolaget Invita Sweden har vi tagit fram ett vikingakoncept på Högloftet, där vi serverar traditionell mat och mjöd. Det faller tyskar på läppen. För den målgruppen arrangerade vi även en oktoberfest för ett par veckor sedan, det var runt 160 tyskar som festade hos oss.