Snart är det julhelg och dags att blicka tillbaka på året som gått, hur skulle du sammanfatta 2022 för besöksnäringen i Sverige?
– Ett år som varit både upp och ned. Det förfärliga kriget i Ukraina som skördat så många människoliv är så klart det mest tragiska. Kriget satte också ekonomin i gungning och för besöksnäringen innebar det bland annat kraftigt högre el- och inköpspriser. Även kundernas försämrade ekonomi på grund av inflationen är självklart ett hot.
Och det positiva?
– Det som var glädjande var att pandemirestriktionerna upphörde, vilket innebar att vi kunde starta upp verksamheterna som vanligt. Speciellt sommaren var ett glädjeämne i termer av att gästerna kom tillbaka. Det är tydligt att fler svenskar upptäckt vilket fantastiskt land Sverige är att semestra i. Tyvärr saknar vi fortfarande en del av de utländska besökarna.
Julbord och nyårshelg är ju en stor och viktig del för många verksamheter inom besöksnäringen, tror du eventuella prishöjningar på både hotellrum och i menyer kommer påverka gästantalen i år?
– Efter två år av pandemi så är det glädjande att vi kan servera julbord utan några restriktioner. Att priserna gått upp är helt naturligt då kostnaderna för restaurangerna ökat mycket. 2022 var på det stora hela ett bra år för besöksnäringen, men vi börjar se tecken på att marknaden viker. Det är tydligt att Sverige – och besöksnäringen – går mot tuffa tider ekonomiskt.
Går du på julbord?
– Jag älskar julbord. Jag har redan hunnit äta två och kommer att äta minst två svenska och ett danskt julbord innan jul.
Vad är favoriterna?
– Det är sillbordet med tillbehör, Janssons frestelse och så avslutar jag gärna med Ris à la Malta.
Och slutligen, vad är dina förhoppningar inför nästa år för besöksnäringen?
– Jag hoppas att ekonomin vänder uppåt igen. Att fler får jobb i Sveriges roligaste näring och kan utveckla en spännande karriär inom näringen.