Sweden Foodtechs syfte är att driva förändring av det globala matsystemet till att bli mer hälsosamt och hållbart med hjälp av innovation och teknologi. Tankesmedjans årliga food tech-konferens Big Meet är en viktig del i detta arbete, inte minst för att belysa frågan.
I år flyttar Big Meet in på matmässan Gastronord som äger rum i april på Stockholmsmässan. Det nya samarbetet med Nordens största mässa för matsektorn betyder en möjlighet för Sweden Foodtech att nå ut till ännu fler. För Gastronord innebär det ytterligare en dimension på mässan. Tillsammans vill de två bygga en mötesplats för ombildningen av det globala matsystemet.
– Vi ska skapa världens bästa plattform för att ge marknadens aktörer de bästa förutsättningarna för att ta vara på möjligheterna i omställningen. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete mellan Sweden Foodtech och Gastronord, säger Monika Johannesen, projektledare Gastronord.
Vill visa utvecklingskraft
Big Meet blir som ett eget evenemang under Gastronord, och utställare kommer att ha lika mycket plats som tidigare, om inte mer.
– Vi tror att samarbetet och Big tech kommer att göra att mässan växer. Detta blir ett riktigt omtag kring Gastronord, vilket vi behöver ta för att vara Nordens bästa mötesplats för framtidens mat & dryck.
Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech, ser också en möjlighet att nå ut och visa upp den utvecklingskraft som finns i Sverige på området food tech.
– Gastronord har en viktig öppenhet för innovation och branschens framtid. Här kan vi skapa möten mellan mataktörerna inom dagens matsystem och de nya spelarna för insikter, tankar och idéer om hur de ska jobba för framtiden. Med samarbetet skapar vi en brygga och får med alla delar av kedjan, säger Johan Jörgensen.
Ett hållbart, globalt matsystem
Han har under tio år drivit frågan om omställningen till ett mer hållbart, globalt matsystem, och ligger även bakom matevenemanget Smaka på Stockholm. Johan Jörgensen anser att Sverige och Stockholm är den bästa platsen att skapa navet för utvecklingen.
– I Sverige är vi progressiva, vi har fantastiska konsumenter som sätter hälsa och hållbarhet i centrum, plus att vi är förändringsbenägna. Vi ligger långt fram inom innovation och food tech och vi kan bygga bolag. Vi har förutsättningar som är bättre i Sverige än någon annanstans. Lyckas vi i Sverige med att bygga de lösningar och system som behövs står en hel värld därute som vi kan exportera dessa till.
Vad hoppas du på med ”Sweden Foodtech Big Meet X Gastronord”?
– Att alla i Sverige ska få upp ögonen för hur våra svenska superkrafter inom innovation och förändring kan ge världen ett nytt globalt matsystem. Och för att framtidens mat för framtidens generationer finns i Sverige, säger Johan Jörgensen.