Regionala destinationsorganisationen Swedish Lapland har i tre år jobbat på en marknadsförings- och försäljningsprocess. Genom AI, artificiell intelligens, läses data automatiskt av och analyseras för att hitta slutkunden i stället för den invecklade process som annars är nödvändig för att hitta rätt målgrupp.
– Det är den största revolutionen inom marknadsföring och försäljning i historien. Förut fick man gissa sig fram men nu är det de med bäst metodik, system och mål som vinner. De är så sensationellt smarta de här datorerna, de vet vad vi vill innan vi vet det, säger Petter Norén.
Med den nya AI-processen vill Swedish Lapland att fler ska ha möjlighet att använda sig av digital marknadsföring och försäljning.
– Företagen har ofta inte mycket personal med kompetens inom det. Jag är imponerad av hur de kunnat bli så pass digitala samtidigt som de jobbar mer än fulltid med sina verksamheter. Vi vill förenkla den knepiga processen att sälja saker digitalt, det kan ta lång tid och vara dyrt men vi erbjuder en förarbetad marknad som företaget kan vända sig mot.
Petter Norén menar att alla personer man behöver finns där ute – det är bara en fråga om att nå ut till dem. För många kan det vara ett stort steg att göra en annons på nätet. Att Swedish Lapland Visitors Board hjälper till uppskattas enligt honom av företagen.
– Vi jobbar med reseförsäljare och andra företag som har samma mål som oss, att få folk att komma hit. Vi sitter på mycket info och kunder som vi kan nå, alla som vill samma sak kan hjälpas åt.
Vilka utmaningar ser du kan uppstå?
– Den digitala utvecklingen går snabbare än någon annan bransch. Hur snabbt det går kan vara ett problem, man kommer aldrig vara klar. Det är en enorm potential som kräver mycket jobb. Man vill kanske ha en quick fix, det tror jag inte kommer gå.
Swedish Lapland Visitors Board vill få företagen att vilja bli bra på digital marknadsföring och försäljning. De erbjuder inte bara hjälp via den nya AI-processen utan har också ett projekt där de coachar och utvecklar företagen för att de ska få en större förståelse i sina digitala affärer.
– Ser man att något ger resultat är man mer villig att ta steget.