Säsongsverksamheter strävar alltid efter att utöka sina säsonger genom att hitta nya affärer i början eller mot slutet. För Gröna Lund har halloween på bara tre år blivit en viktig andra säsong, som kan avgöra om året slutar på plus eller minus.
– Halloween är jätteviktigt för oss, både när det gäller omsättning och resultat, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell. Resultatet återinvesterar vi i nästa års firande, vilket gör att det blir bättre för varje år.
Men det är inte bara utifrån ett affärsperspektiv som halloween har en stor betydelse för nöjesparken, som för första gången i år begränsar antalet besökare till 12 500 samtidigt i parken. Halloween gör det också möjligt att behålla den åtråvärda säsongspersonalen längre.
– Vi kan behålla talangerna längre på året, – vi kan ta in dem tidigare för att planera inför sommaren och behålla dem längre under hösten inför, före och efter halloween. Sommarstängningen och halloweenbyggandet går in i varandra.
Att kunna behålla samma personal under längre tid gör arbetet också mer effektivt, säger Magnus Widell.
– Vi får också mer gjort när vi kan ha fler huvud och händer på plats över längre tid och inte behöva lära upp på nytt. De personer vi tar in på våren är inkörda och kan bara fortsätta arbetet när sommarsäsongen stänger.
Totalt är det runt 600 personer som jobbar under halloween, och enligt Magnus Widell har årets rekryteringar gått ovanligt bra.
– Jag tycker att vi har lyckats bra i år, både med restaurangpersonal och även tekniker.
Sedan kommer vi att fortsätta med vår egen restaurangskola som vi startade tidigare i år.
Vad har du för förväntningar på årets halloween?
– Jag har höga förväntningar på oss internt, och hoppas att det blir ett fortsatt stort intresse. I år har vi för första gången sålt datumbeställda biljetter för att kunna ge gästerna den bästa upplevelsen av parken.
Hur stänger ni året, blir det bättre än 2019?
– Inte som det ser ut nu, men jag hoppas att halloween blir såpass bra att vi får en annan bild av årsresultatet.