Det lÄter spÀnnande, berÀtta!
â Ja, det digitala erbjudandet Ă€r vĂ€l utvecklat nĂ€r det gĂ€ller boende och transport â medan erbjudandet av aktiviteter Ă€r analogt. Men nu ser vi att vissa metasökningsplatser, som Expedia och Booking, har börjat med en knapp för Experience.
SÄ vad Àr problemet?
â Svensk besöksnĂ€ring har inte digitaliserat sitt erbjudande. Ofta Ă€r upplevelseraktörerna kanske fyra-fem anstĂ€llda och har fullt upp med sina gĂ€ster och sin bokföring och det Ă€r krĂ„ngligt att registrera sig och att prioritera.
Varför mÄste de vara med?
â Alla bolag, det kan gĂ€lla kajak, vandring, cykling, takvandring, skoter, ridning, snöskor ⊠Alla behöver komma ut dĂ€r de potentiella besökarna finns. Och de Ă€r pĂ„ nĂ€tet, hos inspirationssajter och bokningsjĂ€ttar. DĂ€r Ă€r det viktig att vĂ„ra företag blir digitalt tillgĂ€ngliga och syns. DĂ€r blir det effektivt.
Och ni ska lösa det Ät dem?
â Ja, vi har utvecklat en app och plattform som löser detta. En enskild företagare kan snabbt registrera sig med nĂ„gra enkla uppgifter och sen kan plattformen komplettera med den information som saknas. Det hĂ€r systemet tillĂ„ter ocksĂ„ att man skriver pĂ„ svenska.
Kan man ha en enda registrering för flera olika aktiviteter?
â Ja, mĂ„nga bolag har inte en standardiserad produkt, och utbudet kanske Ă€r flytande. Och det ska man kunna ha â bara man har en standardprodukt med start- och sluttid samt pris.
Vad kommer det hÀr betyda för företagen?
â De kommer fĂ„ fler bokningar, ha mer tid för sina gĂ€ster, och fĂ„ till en mer effektiv sĂ€ljprocess. Och ha bĂ€ttre belĂ€ggning.
Finns det inte en risk att det blir för högt tryck?
â DĂ„ blockar man sjĂ€lv. Man kan boka in dagar som om de vore upptagna för att man sjĂ€lv har nĂ„got annat för sig. Det Ă€r inte vĂ€rre Ă€n sĂ„. Det gör man ocksĂ„ i appen.
Hur tjÀnar ni pengar pÄ det hÀr?
â Hela affĂ€rsmodellen kan jag inte avslöja, men en del Ă€r en abonnemangsavgift och sĂ„ kan vi erbjuda tillĂ€ggstjĂ€nster. Vi vill att det ska vara billigt och enkelt för företagarna att komma ut i vĂ€rlden.
Hur kÀnns det att sitta pÄ den hÀr stolen nu?
â Det Ă€r jĂ€ttekul att vara i bĂ„de techvĂ€rlden och i besöksnĂ€ringen â och att fĂ„ vara med i en förĂ€ndring. NĂ„gon gĂ„ng kommer en lĂ„gkonjunktur, men just nu finns ett fönster vad gĂ€ller investeringar och tillvĂ€xt i marknaden, dĂ„ det gĂ„r att bygga detta.
Var i processen Àr projektet?
â Vi gör piloter med företag nu. Att bara arbeta i kammaren blir fel. Det Ă€r viktigt att utveckla appen tillsammans med de som ska anvĂ€nda den.