Frantzén Group är arbetsgivarorganisationen Visitas senaste medlem och Visitas vd Jonas Siljhammar hoppas att företaget ska påverka restaurangbranschen i rätt riktning genom det ställningstagandet. Restaurang Frantzén är också landets enda krog med tre stjärnor och svensk gastronomi lever alltjämt på de tre stjärnor som Frantzén, som första svenska restaurang, erhöll i fjol. Sveriges första trestjärniga krog har även haft en positiv effekt på måltidsturismen, tror experterna.
– Absolut, Sverige är känt som ett matland hos dem som verkligen är insatta och intresserade, men kanske inte hos gemene man. Men kan vi visa på fler stjärnor så betraktas man mer som ett matland även i de bredare lagren, så det är förstås jätteviktigt, säger Hanna Halpern, vd för Restaurangakademien.
Visit Sweden har å sin sida dragit nytta av att kunna nämna Frantzéns tre stjärnor i sin kommunikation utomlands.
– Det var en stor och trevlig nyhet att förmedla på våra utlandsmarknader, och vi lyfte bland annat upp den i våra nyhetsbrev, säger Jens Heed, projektledare för måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.
Hur mycket påverkar en sak som en tredje stjärna intresset för svensk måltidsturism?
– Vi vet från våra återkommande målgruppsundersökningar av utländska turister att restaurangguider som Guide Michelin är viktiga informations- och inspirationskällor för måltidsintresserade turister. Att antalet Michelinstjärnor ökar i Sverige och att vi har en relativt stor geografisk spridning av stjärnrestauranger över landet är fint att kunna berätta om i Sverigemarknadsföringen.
När en restaurang får fler stjärnor och höjer ribban på den inhemska gastronomin, inspirerar det andra att bli bättre, vilket ger ringar på vattnet, och förhoppningsvis leder till ännu fler svenska stjärnor.
– Vi har sett flera exempel på svenska restauranger som går ut öppet med en ambition om att också satsa på tre stjärnor, och det håller vi ju gärna tummarna för i framtiden, säger Jens Heed.
Hanna Halpern:
– När Frantzén fick tre stjärnor var det väldigt många som ville se hur han jobbar och vad han serverar. Det blev som benchmark för att se om de kunde göra likadant och vad de kunde göra bättre. En trestjärnig restaurang blir också som en utbildningsinstans för branschen, vilket betyder att fler stjärnor föder ännu fler stjärnor.