Kombucha, must och en uppsjö av alkoholfria öler. Att gå på krogen är inte längre lika med alkohol. Sedan juicepaketens intåg som alternativ dryckesmeny inom fine dining har utveckling gått fort framåt.
Sipprar ned
Och nu står det klart att trenden har sipprat nedåt till lägre segment.
– Vi säljer mest alkoholfritt i våra andra enheter som inte är den fina matsalen, säger Per Bengtsson, PM & Vänner, Växjö.
Siffror visar att 2018 ökade försäljningen av alkoholfria drycker med 22 procent totalt i huset. Men hans restaurang började växla upp sitt alkoholfria dryckeserbjudande redan för tio år sedan.
– Vi mustade själva olika äppelsorter. Vi pastöriserade inte dem, då tappar man stor del av syran som finns i äpplena och som kan påminna om ett vitt vin. Istället frös vi in i hyrda frysrum, vi hade alla möjliga olika arter som Cox Orange och fick mycket uppmärksamhet för detta, bland annat av White Guide.
Höjd kunskapsnivå
De senaste åren har krögaren sett en dramatisk förändring hos sina gäster. Deras kunskapsnivå inom alkoholfria drycker har höjts.
– Kan man som krögare inte erbjuda ett brett utbud av alkoholfria drycker som inte är läsk eller vatten så är man inte med matchen. Tåget har lämnat perrongen! Det är av ekonomiska skäl men också för att visa publiken respekt och bjuda upp till dans. Den här trenden är här för att stanna, säger Per Bengtsson.
Det är svårt att mäta exakt hur mycket mer alkoholfritt man säljer idag inom Kock- och vingruppen i Göteborg. Det säger krögaren Björn Persson som samtidigt skriver under på att det är ”betydligt mycket mer” än för bara ett par år sedan.
– Något vi sett som är helt annorlunda än förut är att folk varvar sina drycker, det tar något glas vin, sen något alkoholfritt och sen vin igen. Det beteendet är helt nytt, förut var det bara vin eller öl rakt igenom som gällde.
Alkoholfria varianter
Gruppens restaurang Familjen och dess barchef Tom Surma brinner lite extra för drinkar utan alkohol.
– I princip hela Toms drinklista går att få i mer eller mindre alkoholfri variant. Och på Koka har vi skapat våra helt egna drycker, till exempel egen kombucha. Det är vår kökschef Johan Björkman som gör dem och då kan han bättre lobba fram bra mat- och dryckeskombinationer. Det är skönt för oss att inte bara vara utlämnad till vad som finns att köpa. Och för gästen att inte bara ha alkoholfri öl att välja mellan, säger Björn Persson.
Hur ser du på utvecklingen av alkoholfria drycker?
– Den är i linje med hälsotrenden som är stark och även det närproducerade och ekologiska. Man vill kunna dricka smart och gott. Vi har ju också en egen vinimport av ekologiska och biologiska viner som vi köper till våra restauranger.
Även hos Stureplansgruppen har vice vd Per Gunne märkt ett uppsving av dryck utan alkohol.
– Vi märker ett ökat intresse. Vi har till och med nu häromveckan börjat med en alkoholfri sprit som fått ett positivt mottagande.
Fotnot: Johan Björkman släpper i vår boken ”Det nordiska skafferiet” som handlar om bland annat jäsning och fermenting.