– Vi märker absolut av den här trenden. Jag tror att det beror på att fler känner ett behov att ta hand om sig själva, men kanske inte har tiden att åka iväg på spa en hel helg, säger Ingrid Kylén, COO och platschef på Hagabadet i Göteborg.
– Antalet gäster på dagen ökar dramatiskt. Hagabadet har ökat antalet dagspagäster med över 50 procent i år, tillägger Pelle Johansson, vd och ägare för Hagabadet samt ordförande i Svenska Spahotell.
Ingrid Kylén tar också upp aspekten att det är lättare för många att åka iväg på spa ensam om det bara handlar om tre timmar, än flera dagar. Dessutom är det få som faktiskt tar sig tiden för återhämtning hemma, och istället då besöker ett ställe som erbjuder just detta.
– För oss är trenden med dagspa väldigt positivt. Hagabadet står för att hjälpa Göteborgarna till ett bättre välmående så vi är ju självklart glada för alla besök vi får.
Men vilka är det som lockas av dagspa då? Ingrid Kylén kan se ett tydligt mönster bland deras besökare – de är kvinnor.
– Vi har par som besöker oss också, men då är det generellt sett alltid kvinnan som drar i det. Jag tror att det beror på att vi kvinnor helt enkelt alltid har tagit ansvar för vårt välmående.
Sara Hellgren, marknadsansvarig på Svenska Spahotell, menar att intresset för dagspa inte längre är en trend, utan ett faktum. Det finns en stor efterfrågan och den geografiska tillgängligheten är bredare än tidigare, vilket ger ett stabilt flöde från många olika målgrupper.
– Dagspa skapar möjligheter för fler heltidsjobb, ökade intäkter och större konceptuteckling och inte minst möjligheten för en bättre folkhälsa i förlängningen, säger hon.
På Scandics spa The Nest Wellness i Stockholm har man märkt av att spa blivit en alternativ aktivitet när man ska umgås med sin partner eller med vänner.
– Det är en bra quick fix i vardagen med dagspa, och med vårt läge mitt i stan blir ett besök hos oss en aktivitet som våra besökare gör istället för att gå ut på middag exempelvis, säger Malin Lemchen, spachef på The Nest.
Eftersom The Nest finns inne i hotellet The Camper by Scandic består gästerna till stor del av hotellets gäster, businessgäster på veckodagarna och weekendgäster på helgerna. När det gäller externa gäster ser det lite annorlunda ut.
– Måndag till onsdag är en svår del av veckan för alla spaanläggningar tror jag. Men där tror jag nyckeln är att erbjuda olika paket som tilltalar målgrupperna som har möjlighet att gå på spa en tisdag, studenterna och pensionärerna exempelvis, säger Malin Lemchen.
Att satsa på paket är viktigt också för lönsamheten. Bara en entré till tre timmars spaupplevelse blir ingen vidare vinstaffär, menar Malin Lemchen.
– Det gäller att vara lite smart där och få till merförsäljning. Det kan handla om ett vi tar fram ett erbjudande med entré och någon härlig behandling eller en produkt, säger hon.