Vintertid är Sälen en av Sveriges största turistorter. Här har Skistar höga ambitioner. Nu pågår ett arbete med att utveckla skidorten till en internationell fjällresort.
Den nya flygplatsen som projekteras bara tio minuter från Hundfjället är ett självklart dragplåster.
– Flygplatsen jobbar hela regionen för och vi hoppas kunna sätta spadarna i jorden innan årsskiftet. Den är viktig, vi har internationella planer och för att nå sådana gäster krävs en snabb väg hit, säger Jonas Bauer, destinationschef för Skistar i Sälen.
Tvingas tacka nej till gäster
Redan i dag är det stor brist på boende i Sälen. Jonas Bauer berättar att man tvingas tacka nej till många gäster, särskilt under högsäsong.
– Vi har en situation där det är fullbelagt även från vecka två till vecka sex. Utvecklingen beror på våra satsningar på att locka barnfamiljer, med skidskola och aktiviteter. Vi växer också vad gäller konferensgrupper och event.
För att möta den ökade efterfrågan från inhemska och framtida internationella gäster storsatsar Skistar nu i backar och boende. Det började i fjol, då man investerade 90 miljoner kronor i bland annat en ny sexstolslift och automatiserad snöläggning i Tandådalen.
– Ett av de planerade stegen är ett jätteprojekt, vi ska bygga en skilodge i Hundfjället nära flygplatsen. Vi planerar även för en sittlift så att gästerna smidigt kan ta sig till huset.
3500 nya bäddar
Det kommer att ske en betydande utveckling av antalet bäddar inom hela Skistar Sälens skidområde, på sikt handlar det om upp till 3500. Jonas Bauer lyfter ett lägenhetsprojekt i Lindvallen som ett bra exempel.
– Tio lägenheter ska byggas inne i Röda byn och det speciella är hur vår dialog med Malungs kommun och stadsarkitekten Tomas Johnsson kommer att leda till en förtätning av området med flera liftnära boenden.
Kostnaden för de planerade byggnationerna är svår att uppskatta, säger Jonas Bauer. Men det handlar om stora investeringar, bara skilodgen i Hundfjället beräknas landa på upp till 400 miljoner kronor.
Era planer bygger till stor del på att flygplatsen blir av. Vad händer om det inte blir så?
– Behovet av nya bäddar finns även utan flygplatsen och vår satsning står och faller inte med den, säger Jonas Bauer.
Charlotte Skott, chef på Sälenfjällen destinationsbolag, instämmer.
– Tillgänglighet är a och o för att vi ska kunna utvecklas som turistort. Med flygplatsen kan vi ta steget från nationell destination till internationell destination, säger hon.
Pågår det fler satsningar i Sälen än de som Skistar står för?
– Det görs stora investeringar på alla våra skidanläggningar. Som exempel kan nämnas att Stöten bygger en ny sexstolslift. Kläppen gör sin största investering någonsin, med 90 miljoner kronor till Dalarnas första gondol och Gammelgården bygger ut, säger Charlotte Skott.