Intresset för den naturnära turismen ökar såväl bland svenska som utländska turister. I exempelvis Kolarbyn Västmanlands län är ungefär hälften av gästerna från utlandet. Och bland de som åker på någon av Wild Swedens safariturer är över nio av tio utländska besökare.
– Ingen gäst kommer bara för att se älg, då kan de lika gärna åka till en djurpark. De kommer för att de vill se djuret i sin rätta miljö och samtidigt komma ut i naturen, få insikter och drömmar uppfyllda, säger Marcus Eldh, grundare och ägare av Wild Sweden
Den här trenden har fått Västmanland att vilja utveckla naturturismen. Regionen satsar därför tillsammans med lokala naturturismföretag och EU en miljon kronor under två år för att få utveckla fler företag inom naturturism. Konkret handlar det bland annat om att öka samarbeten mellan företag och utveckla nya produkter och tjänster. Men de stora vinsterna för samhället finns i andra delar av besöksnäringen.
– Naturturismföretagen har inte så stor direkt ekonomisk betydelse. Företagen är ganska små, deras omsättning liten, så sätter man deras verksamhet i perspektiv till andra delar av besöksnäringen är det inte så mycket klirr i kassan. Men som reseanledning är det en av de viktigaste för länet, säger Henrik Wester, turismchef Region Västmanland.
Samtidigt påpekar Henrik Wester att företagen och jobben ofta finns i lands- och glesbygd, och skapar därför väldigt betydelsefull sysselsättning.
– Dessutom är gästerna oftast intresserade av lokal mat och upplevelser. De stimulerar den lokala ekonomin och skapar ringar på vattnet.
Även de målgruppsanalyser som Visit Sweden genomför för att förstå utländska turisters reseanledningar visar att den svenska naturen är mycket viktig.
– Den naturnära livsstilen är en stark drivkraft för att vilja resa till Sverige och naturen är en av de unika fördelarna som vi positionerar Sverige med, säger Michael Persson Gripkow, chief brand and strategic marketing officer på Visit Sweden.
Potentialen beräknas vara så stor att Visit Sweden engagerat sig i, och lyckats få, den globala kongressen Adventure Travel World Summit till Sverige den 16-20 september.
För att ytterligare stärka den svenska naturturismen sänktes momsen på naturguidning från 25 till sex procent 2018. Men sänkningen kunde ha blivit tillfällig, för i Moderaternas och Kristdemokraternas vårbudget var momsen på naturturismtjänster tillbaka på 25 procent. En het politisk debatt följde, men när krutröken slutligen lagt sig hade inget hänt – momsen var kvar på sex procent. Ett viktigt beslut enligt företagen, som nu hoppas att detta ska gälla långsiktigt så att verksamheten kan planeras.
– Det är en fantastisk utveckling. Nu behöver vi inte höja priserna, vi får bättre lönsamhet och vi kan anställa fler. Naturturism är inte en utgift för staten – det är en inkomst, säger Marcus Eldh.
Detta är ett utdrag ur ett längre reportage i nummer 5 av Besöksliv.