Staden är sinnebilden av en sommarort, under högsäsong fördubblas antalet personer när stränder och husvagnar fylls. Men nu har något börjat förändras i staden, besökarna dyker upp allt tidigare och stannar längre in på hösten.
Staden stöttar företagarna
Det är enskilda företagare som driver Varbergs campingar som satsat extra på att förlänga sommarsäsongen.
–Det handlar om ett samspel mellan olika arrangörer och att staden stöttar deras evenemang, på så sätt vågar de satsa även när det inte är högsäsong, säger Magnus Thomson, näringslivsutvecklare på Marknad Varberg och summerar:
–Det är eldsjälar som startat det här och vi har hängt på.
Allt handlar om tajming. I år startade till exempel flera nya evenemang i augusti, bland annat musikfestivalen för fred: Notes For Peace. En annan förändring var att Pridefestivalen flyttades från sista juni till mitten av augusti.
Fler utländska besökare
Magnus Thomson beskriver Varberg som en stad uppbyggd på evenemang. Det finns många mindre arrangörer som växlar upp under sommaren och som nu tillsammans med staden arrangerar sommartillställningar ända in i september.
– Vi vill finnas där och stötta våra arrangörer på alla sätt vi kan. Ett exempel är att allt fler vill lägga sina evenemang inne i stadskärnan, där hjälper vi till genom att boka upp polistillstånd i god tid och även låta arrangörerna vara med på våra ytor.
En målgrupp som ökat starkt tack vare en längre sommar är utländska besökare.
– Européer tar semester senare på säsongen och vi har särskilt märkt av att cykelturismen ökar. Det är Kattegattsleden som lockar, Sveriges första nationella cykelled, säger Magnus Thomson.
Hur kan ni bli ännu bättre?
– Vi kan tänka mer långsiktigt och inte bli rädda för bakslag, som dåligt väder. Nu kommer vi att kartlägga när vi behöver stärka säsongen med fler riktade evenemang.
Camping siktar mot nästa säsong
I Apelviken började restauranger och campingar förra året att samverka för att förlänga säsongen. Nils Gordh som äger Apelvikens Camping är en av initiativtagarna.
– Vi är jättenöjda med sommaren, den kom tidigt i år tack vare vädret och höll i ända fram till vecka 33. Det har varit mer eller mindre fullt under perioden. Vårt fokus är att ha kvar aktiviteter längre och restaurangen och butiken har öppet till vecka 33.
Hur förbereder ni inför nästa säsong?
– Vi campingar har en gemensam marknadsföringsbudget på en kvarts miljon kronor. I början av oktober ska vi träffas och titta på olika aktiviteter som vi ska göra tillsammans.