För att hjälpa den västsvenska besöksnäringen genom coronakrisen startar Turistrådet Västsverige en utbildning där deltagarna får 70 procent av lönekostnaderna finansierade under utbildningstiden. Utbildningen, som är webbaserad, ska bidra till att företagen utvecklas, samtidigt som den ska förbereda dem för tiden efter pandemin.
– Vi har fått loss 10 miljoner kronor i statlig finansiering som vi vill använda till att hjälpa företagen i regionen. Tanken är att man ska kunna vara förberedd när det börjar lätta, men framför allt att kunna lyfta personalkostnader, säger Fredrik Lindén.
De som går utbildningen får 70 procent av kostnaderna finansierade, Fredrik Lindén räknar med att runt 200 personer ska kunna delta.
Utbildningen som fokuserar på ämnen som hållbarhet, digitalisering och sälj inom modulerna värdskap och evenemang, är uppdelad i föreläsningar och självstudier, där eleverna får jobba med hur de kan applicera sina nya kunskaper i på sin verksamhet. Utbildningen ska pågå under åtta veckor, med start 14 april.
– Detta är tänkt som ett alternativ för att slippa varsla eller permittera personal man verkligen vill ha kvar. Vi kommer att se en salig blandning av kockar, serveringspersonal, administrativ personal och andra, från alla grenar inom besöksnäringen.
Vilka kriterier måste uppfyllas för att få delta?
– Arbetsgivaren ska ha max 20 anställda, och så prioriterar vi de företag som riktar sig till Norden och världen, de som bidrar mest till utländsk turism och som har digitala bokningssystem på plats. Det blir småföretag, men inte de allra minsta i detta läget, säger Fredrik Lindén.
Vad hoppas du på?
– Jag hopas att vi kan rädda ett antal företag, och att många bra idéer kan komma ur detta att applicera på verksamheterna på sikt. Initiativet har mottagits väldigt positivt.
Restaurang Musselbaren på Smögen och i Ljungskile har två anställda som ska delta i utbildningen.
– Utbildningen sker på en nivå som rör den kvalificerade personal som vi vill ha kvar, så det finns absolut en jättepoäng med detta. Permitteringslösningen är inte så bra för den här branschen, det är fritt fall och man skulle behöva vara kostnadsneutral. Att korttidspermittera är fortfarande en hög kostnad när du inte har några intäkter, säger Janne Bark, ägare Musselbaren.
Janne Bark välkomnar möjligheten att samtidigt som kostnaderna lättas få chans att utbilda sin personal.
– Det finns i normala fall lite andrum till att utbilda så det är väldigt bra att kunna ta tillfället i akt att bygga för tider när man har mer att göra. Det är väl värd använd tid, och vi kommer att ta oss igenom detta. Då ska vi stå starka.