Petter Stordalen har blivit lycklig ägare till ett unikt och oberoende designhotell i Jönköping. Syftet är att förädla ett redan framgångsrikt koncept.
Tackat nej till sälj förut
Trots att Anne Sandstjärna bara drivit Vox Hotel i drygt två år har varumärket blivit omtalat och uppskattat långt utanför Jönköpings och Sveriges gränser. Hon trodde aldrig att hon skulle sälja, men plötsligt stod stjärnorna rätt. I måndags skrev hon under dokumenten i Oslo, och under torsdagen lämnade hon över nycklarna till sitt livsverk.
När Besöksliv når henne under torsdagskvällen är hon utmattad och lycklig.
− Det har gått väldigt fort, säger hon. Jag älskar verkligen Vox och ser det som mitt livsprojekt. Jag har till och med tackat nej till att sälja två gånger tidigare, men när min stora förebild vill ha just mina tankar och idéer är det svårt att tacka nej.
Det lekfulla och personligt präglade designhotellet Vox kommer inte att skyltas om med något storskaligt varumärke från väst, utan ska ingå i Nordic Hotels & Resorts, där välkända och självständiga hotell som Yasuragi, Copperhill, Avalon, The Thief och Nordic Light huserar.
”Business as usual”
Det var Daniel Stenbäck, Chief Development Officer på Choice, som fick en egen Vox-visning av Anne Sandstjärna. Kort därpå hörde han av sig med ett erbjudande.
När Besöksliv når Daniel Stenbäck bekräftar han att syftet med köpet inte är att stöpa om hotellet i någon ny form.
− Vi ska förädla det som redan är bra, säger han. Vi vill lära, lyssna och utveckla en ännu mer unik produkt framöver. Vox är en bra, lönsam verksamhet redan i dag, och för personalen är det business as usual.
Kommer gästerna märka någon skillnad?
− Nej, hotellet kommer fortsätta heta Vox, med samma personal och ledning. Enda skillnaden är att stamgäster kommer kunna nyttja sitt Choice Club-kort. Sen kommer vi satsa på att utveckla hotellet över tid, det är fortfarande bara två år gammalt. Vi har både idéer och konkreta planer.
Två vinnare i affären
Anne Sandstjärna kommer tidigare från en karriär inom just Choice, och hon är märkbart glad över den nya köparen.
− Att Choice har köpt Vox för att lära sig är nog det mest smickrande av allt. Med Vox har vi brutit ny mark och visat att det går att skapa spännande koncept från grunden för nya typer av globala resenärer. Vi hade en beläggning på 71 procent under 2016 som är vårt andra verksamhetsår, vilket är enastående för ett nytt fristående hotell i en mellanstor svensk stad.
− Nu är jag glad över att gästerna får tillgång till Choice lojalitetsprogram medan personalen får ett fantastiskt ledarskap. Min dröm har alltid varit att se fler Vox-hotell växa fram, så nu sitter jag på första parkett för att njuta av utvecklingen.
För Anne Sandstjärna var tajmingen dessutom perfekt – nu väntar en efterlängtad föräldraledighet. I februari är det beräknad nedkomst för hennes första barn.
− Jag är världens lyckligaste just nu, och de här två senaste åren har varit de bästa i mitt liv.
Kan du säga något om köpesumman?
− Inte mer än att jag är jättenöjd, det finns verkligen två vinnare i affären. Jag kunde helt enkelt inte tacka nej, om man säger så.
Kan du tänka dig att jobba för Choice igen?
− Haha, just nu är jag bara sugen på att träffa min bebis och vara med min man. Jag älskade att jobba för Choice, men jag skulle aldrig ta ett jobb som inte var på koncernledningsnivå.