Sedan några år tillbaka har det kommunala destinationsbolagets verksamhet varit nedlagd och frågor som rört besöksnäringen har hanterats av kommunförvaltningen i Norrköping. Men i och med det politiska maktskiftet förra året stod det klart att det nya styret, som består av M, L och KD, ville återstarta Upplev Norrköping.
– Bedömningen är att det finns potential att genom bolaget skapa en tätare samverkan med näringslivet och främja destinationsutvecklingen i högre utsträckning, säger Lisa Lindgren, tillförordnad vd för Upplev Norrköping, utöver sitt uppdrag som vd för Norrköping Visualisering.
Vad betyder det för Norrköping att få tillbaka sitt destinationsbolag?
– Det är en viktig signal om att vi vill mer, att det finns kraft och en tydlig aktör som har goda förutsättningar att tillsammans med samarbetsparterna få näringen att växa och positionera Norrköping. Signalvärdet av mod och kraft betyder mycket.
Upplev Norrköping ska vara i full gång den 1 januari 2024. Vad händer fram till dess?
– Bolaget håller på att formas och det kommer bli intensiva månader fram till årsskiftet. Vi har precis haft två strategidagar för att ta oss an ägardirektiv samt se över samarbetet med näringsliv, föreningsliv och civilsamhälle. Vi är också i startgroparna för att rekrytera en vd och arbetar med en affärsplan för hur platsutvecklingen för Norrköping ska organiseras, paketeras och konceptualiseras.
Vad blir bolagets viktigaste uppgift?
– Visionen som sätter bolagets riktning och målbild är att göra Norrköpings kommun till en av Sveriges ledande kommuner inom besöksnäringen. Bolaget har ett samlande ansvar och ska tillsammans med andra aktörer verka för att utveckla och stärka destinationen.
Hur ska ni bli en ledande kommun inom besöksnäringen?
– Det är bolagets uppdrag att utveckla former för det nu. Men det handlar om att ge både stadens invånare och besökare ett brett utbud av upplevelser och aktiviteter, säger Lisa Lindgren och fortsätter:
– En plats består av människor. Norrköping har en säregen identitet, en inneboende kraft i människor som skapar en mångfald i utbudet. Här finns både bredd och spets – så bolaget har en bra portfölj att utgå från för att utveckla staden som upplevelsedestination, säger Lisa Lindgren.