Med ett fortsatt akut läge i Turkiet och Syrien har Urban Italian Group, tillsammans med gäster, medarbetare och samarbetspartners till Basta-restaurangerna, samlat ihop och donerat 500 000 kronor till de jordbävningsdrabbade.
Insamlingen på Basta-restaurangerna började den tionde februari när medarbetarna från Basta-restaurangerna beslutade sig för att donera hela dagens dricksbelopp.
Ägargruppen bakom restaurangerna, Urban Italian Group, har sedan dubblerat de bidrag som Bastas medarbetare, gäster och samarbetspartners samlat in.
– Jag och många av våra medarbetare har ursprung i Syrien och Turkiet och de drabbade områdena. Vi ville göra något och ta vårt ansvar, men framför allt också öka medvetenheten. 6 till 8 miljoner i Turkiet och Syrien har blivit hemlösa över en natt, säger Brazer Bozlak, vd för Urban Italian Group.
På plats i Istanbul
Urban Italian Groups restauranger, som hittills finns i Stockholm, Sundsvall, Östersund, Falun, Gävle och Borlänge, förknippas inte bara med det italienska köket utan även med sin färgsprakande, medelhavsinspirerande inredning, framtagen av inredningsarkitekter i Istanbul.
Och det är i Istanbul Brazer Bozlak befinner sig när Besöksliv ringer upp för att prata om restaurangernas insamling.
– Jag befinner mig i Turkiet just nu mellan möten med våra arkitekter, vi öppnar ju snart vår nya restaurang Florentine i Stockholm, säger han.
Storstadens muller och dån hörs i bakgrunden när Brazer Bozlak berättar om oron för fler jordbävningar, även i Turkiets största stad där ett enormt antal byggnader kan kollapsa om en ny jordbävning sker.
Hur känns det att befinna sig i Turkiet nu?
– Det känns extremt dystert, folk är oroliga. Läget i landet är extremt kritiskt och dödssiffrorna från jordbävningen är till och med högre än vad det rapporterats om. De inofficiella sifforna går upp till flera hundra tusen, säger Brazer Bozlak.
Urban Italian Group har ett starkt välgörenhetsengagemang och samarbetade framgångsrikt redan innan jordbävningskatastrofen med flera välgörenhetsorganisationer som Världsnaturfonden, Barncancerfonden och Water Aid.
Brazer Bozlak berättar att de insamlade 500 000 kronorna till de jordbävningsdrabbade har skänkts till fyra olika utvalda organisationer.
– Jag kommer personligen se till att alla våra donationer når direkt fram till de mest drabbade. Den har delats upp mellan den icke-statliga turkiska organisationen AHBAP, insamlingsstiftelsen Kurdiska röda solen som jobbar med humanitär hjälp, det Alevitiska riksförbundet och en privatperson som är på plats nere i regionen, säger han.
Kändes det viktigt att bidra även i egenskap av aktör inom besöksnäringen?
– Ja, särskilt i besöksnäringen där det ju arbetar människor från hela världen. Vi har en ansvarskänsla. Ju större vi blir som koncern, desto större blir vårt ansvar och så även våra möjligheter att påverka. Personligen så vill jag visa tacksamhet för alla fantastiska möjligheter jag fått i det svenska samhället, men i samma andetag inser man att det lika gärna kunde ha varit en själv under rasmassorna.
Om dina branschkollegor läser detta och vill hjälpa till, kan de kontakta er på Urban Italian Group då?
– Absolut. Jag uppmanar dem att göra vad de kan och hjälper mer än gärna till. Nu behöver vi hjälpa de utsatta jordbävningsdrabbade att kämpa sig igenom det här, säger Brazer Bozlak.