Sedan flera år tillbaka driver Service Academy Scandinavia, som utvecklar företag inom management och ledarskap, Managementprogrammet i samarbete med Visita. Utbildningen riktar sig till chefer inom besöksnäringen, från mellannivå och uppåt. Över 800 högre chefer inom besöksnäringen har hittills gått utbildningen sedan starten 1995.
– Deltagarna kommer från olika branscher inom besöksnäringen och får byta erfarenheter med varandra. Flera av dem som gick utbildningen för 10-15 år sedan har fortfarande kontakt med varandra och det är ju helt fantastiskt, säger Fia Westerberg, vd för Service Academy Scandinavia.
Avgörande för branschens framtid
Efter att programmet hade genomförts för 25:e året i rad 2019 tvingades man till en paus på grund av pandemin. Men nu drar alltså Fia Westerberg igång utbildningen igen tillsammans med programansvarige Per Keller, vd för Clarion Hotel Sundsvall. De har drivit utbildningen tillsammans sedan 2018 då de uppdaterade den med fokus på delar som digitalisering, att bli en bättre arbetsgivare och ökat medarbetarengagemang.
– Över 50 procent av medarbetarna lämnade besöksnäringen under pandemin. Vi ser ett stort kompetenstapp i branschen och nu behöver vi investera i ledarna så att de väljer att stanna kvar, säger Fia Westerberg och fortsätter:
– Att vara en attraktiv arbetsgivare som satsar på kompetensutveckling är helt avgörande för branschens framtid. Det finns inga genvägar för att behålla befintliga talanger och attrahera nya.
Olika nischer och koncept
Utbildningen startar 31 oktober och avslutas i mars 2023. Den är uppbyggd i tre delar som äger rum på olika anläggningar. Respektive utbildningsdel pågår under tre dagar. Sedan utbildningens start har deltagarna sammantaget hållit till på fler än 90 olika anläggningar inom besöksnäringen för att få ett så stort erfarenhetsutbyte som möjligt.
– I år är den första delen på Hotel Skansen i Båstad, den andra på Jukkasjärvi Icehotel och den avslutande på ett cityhotell i Stockholm. Tanken är att man ska få se helt olika nischer och koncept på de olika anläggningarna.
Mellan utbildningsdagarna på hotellen arbetar deltagarna självständigt med uppgifter knutna till examensarbetet de presenterar under den avslutande delen i Stockholm.
– De har med sig individuella projekt från sina arbetsplatser, till exempel att bygga en företagskultur, ta fram kostnadskalkyler eller göra om ett hotellkoncept. Vi hjälper till att coacha så att alla kommer i mål med sina projekt.
Har intresset varit stort nu när ni startar upp igen?
– Ja det har det varit och vi har fått många frågor. Utmaningen är att många går på knäna och slickar såren efter det stålbad besöksnäringen har genomgått under två års tid. Gästerna har återvänt – men nu råder det personalbrist i stället. Vi hoppas att man ändå har möjlighet att satsa på kompetensutveckling för det får man snabbt igen i verksamheten sen, säger Fia Westerberg.