Den ständigt aktuella miljödebatten väcker innovationer, det är Arctic Blue Resort ett exempel på. Hotellet som just nu håller på att byggas i Kontiolahti i östra Finland ska bli världens första resort där priset bestäms efter hur stort koldioxidutsläpp du orsakat under din vistelse.
– Vi håller just nu på att ta fram teknologiska verktyg som kommer mäta hur mycket el och vatten som förbrukas. Detta ska sedan jämföras med en modell som räknar ut vad hotellvistelsen ska kosta. Har gästen hållit sig under medelvärdet blir man belönad för det, säger Mikko Spoof, grundare av Arctic Brands Group.
Gästen ska själv kunna påverka sitt klimatavtryck under vistelsen genom att spara på el och vatten, men också genom att välja klimatsmarta måltider och delta i aktiviteter som trädplantering.
”Mitt ute i ingenstans”
Hållbarhetstänket ska genomsyra hela hotellet. Själva byggnaden blir självunderhållande, byggd av naturliga material och värmas upp av förnybar energi. Rummen ska på olika sätt harmoniera med landskapet, ett av rummen kommer exempelvis erbjuda 360-graders utsikt över skogen.
Men hur kommer det sig att en alkoholtillverkare väljer att bygga ett klimatsmart hotell mitt ute i ”ingenstans” som Mikko Spoof själv beskriver platsen?
– När vi har gjort riskanalyser inför framtiden märker vi att många av de ingredienser som kommer från den finska naturen och som vi använder till vår gin kommer påverkas negativt av klimatförändringarna. Därför vill vi göra något helt annat som kan hjälpa till att skydda klimatet, säger Mikko Spoof.
Vill bli föregångare
Han och kollegorna i Arctic Brands Group har ingen tidigare erfarenhet av hotellbranschen, men ser den utmaningen som en fördel då de kan forma ett helt nytt koncept från grunden. Visionen är att skapa ett hotell som bygger på hållbarhet redan från början. Konkurrenterna i Europa går inte tillräckligt långt med sina satsningar för klimatet, menar Mikko Spoof.
– Många hotell i dag sätter upp en skylt i badrummen om att de försöker tvätta handdukarna mer sällan för klimatets skull, och det är såklart bra – men en väldigt tråkig satsning. Ni kan bättre, säger Mikko Spoof och fortsätter:
– Vi vill vara benchmarkers och visa att det går att kombinera en vinstdrivande affärsmodell med en värdegrund som tar avstamp i hållbarhet. Inom tio år kommer de stora kedjorna som inte satsat tillräckligt mycket på klimatet vara de stora förlorarna.
Tror du att fler aktörer kommer ta efter er affärsmodell med prissättning efter klimatavtryck?
– Jag hoppas det, det är vad vi vill. Vi företag har väldigt stor makt att göra världen till en bättre plats, och det behöver inte vara på bekostnad av vår lönsamhet.
Öppningen av det klimatsmarta hotellet Blue Arctic Resort är planerad till 2022.