Inför sommaren 2020 instiftade Visita ett pris för bästa värdskap inom besöksservice. Syftet är att uppmärksamma auktoriserade turistinformationer och infopoints som gör det där lilla extra för sin destination, ligger i framkant med innovativt tänkande och/eller genom material och service markerar en stolthet över sin destination.
”Roligt att få dela med sig”
Som Besöksliv tidigare har berättat blev vinnaren 2020 Höga Kusten Turistservice, som prisades för den digitala tjänsten Personlig Semesterplanerare. En utmärkelse som har gett positiva ringar på vattnet.
– Det har skapat en stolthet lokalt för hur vi arbetar med vår besöksservice bland turistföretagen och hos vår lokalbefolkning. Priset har även skapat nationell uppmärksamhet för Höga Kusten. Det har varit roligt att få dela med sig av vårt arbete med värdskap och besöksservice till andra destinationer, säger Maria Lundkvist, verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice.
Uppmuntra till besök
Nu är nomineringsprocessen av årets tävlande igång. Fram till den 31 augusti kan den som vill nominera auktoriserade turistinformationer eller infopoints på Visitas hemsida. Efter nomineringsperiodens slut kommer årets vinnare att presenteras på Rådet för besöksservice Facebooksida.
– Vi hoppas att priset ska bidra till ett ökat nationellt engagemang för våra turistinformationer och infopoints, uppmuntra till besök samt uppmärksamma vikten av ett gott värdskap, säger Jörgen Nilsson, ordförande i Visitas Rådet för besöksservice.