Annons

Vädersäkrad takbar i Sundsvall

zoom Mostafa Gharakhanloo
Mostafa Gharakhanloo
NYHETER. På Clarion Hotel Sundsvall firar takbaren tre år i sommar. Med den nya inglasningen kommer den nu kunna ha öppet långt in på hösten.
Annons

– Vi har en väldigt stor takbar som går runt halva huset och som rymmer 400 gäster. Nu vädersäkrar vi verksamheten när vi kan glasa in halva ytan, säger Mostafa Gharakhanloo, Food & Beverage Manager på hotellet.

Takbaren ligger på våning 4,5 och heter Rooftop Bar och har utsikt över Sundsvall. På samma våning ligger restaurangen NÒR och en halv trappa upp ligger hotellets spa, Vana, som har en uppvärmd utomhuspool.

– Då kan man först gå och spaa och sen gå ner en trappa till Rooftop Bar och ta en drink på vår after beach. Där har vi utedusch, solstolar och en bar med medelhavskänsla, berättar Mostafa Gharakhanloo.

Målet har varit att skapa en speciell atmosfär på takbaren, och deras ledord är Sipping on the sky.

– Det är väldigt roligt att kunna utveckla takbaren och erbjuda gästerna något unikt som inte finns på alla andra hotell. Att sitta däruppe och njuta av utsikten är verkligen en härlig upplevelse.

”Investeringen kommer löna sig”

Att vädersäkra en takbar är en god idé i Sundsvall, där vädret inte alltid är pålitligt under sommarhalvåret. Takbaren öppnade i maj och i år kommer den att hålla öppet långt in på hösten.

– Att vi glasar in stora delar innebär att gästerna dels kan sitta längre på kvällarna, och dels att vi kan förlänga säsongen, så nästa år kan vi öppna redan i mars.

Inglasningen har värme och är också öppningsbar, vilket innebär att man öppnar när solen tittar fram och kan stänga när det är regn.

– Så fort det slutar regna så märker vi att folk tar sig upp hit på sommaren. Och de flyttar sig också runt på takbaren efter solen.

Finns det några nackdelar med takbaren?

– Eftersom vår takbar är så stor kräver det sin personalstyrka, men också arbete med underhåll och man måste också tänka in det här med säkerhet. Annars ser vi bara möjligheter, till exempel att kunna hyra ut hela baren till fester och event, så investeringen vi gör kommer att löna sig, säger Mostafa Gharakhanloo.

Du kan läsa mer om några av landets takbarer i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!