Valår, ny kryssningskaj och 50-årsjubileum, förutsättningarna för årets Almedalsvecka kunde inte varit bättre. Det vore i så fall om vädret skulle svika. Antalet besökare under veckan har visat på en stadig ökning de senaste åren, och prognosen för i år utgör inget undantag.
– Det är fullbokat i hela staden och nästan hopplöst att hitta ett hotellrum i dagsläget. Så jag tror att vi kommer att slå förra årets siffra på 42 000 besökare och landa på 45 000, säger Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan.
Fyller 50 år
Årets Almedalsvecka går i firandets tecken. En invigning med hyllningstal, en digital och fysisk utställning ska evenemangets utveckling de senaste 50 åren, samt en egen webbplats där besökare själva kan medverka.
Bakgrunden till den positiva utvecklingen sedan förra året är bland annat att man inom Region Gotland har lagt extra krut på att informera lokalbefolkningen och den lokala besöksnäringen om Almedalsveckan.
– Vi har arrangerat en utställning på Almedalsbiblioteket och vi fanns på plats för att ta diskussioner. Det har lett till att fler gotlänningar öppnat upp sina hem för besökare. Vi har också haft möten med besöksnäringen för att lyfta deras betydelse för veckan och skapa förståelse för vad det kan innebära om de exempelvis höjer priserna.
Nya kryssningskajen bidrar till fler besökare
Ett viktigt tillskott i år är Visbys nya kryssningskaj, som gör det möjligt att ta emot fler stora fartyg. Cirka 6300 fler besökare än i fjol väntas komma den vägen.
– Kajen kommer helt klart att påverka antalet besökare till Almedalen. I fjol hade vi två stora anlöp och en båt blev tvungen att lägga till i Slite på grund av trycket. Nu kan vi ta emot fler. Sedan kajen stod färdig i april syns det på folkmängden när en båt har lagt till, säger Mia Stuhre.
Sedan starten 1968 har intresset för Almedalsveckan ökat för varje år, fortsätter hon.
– Det har bara gått uppåt, uppåt, uppåt. För tre år sedan hade vi knappt 3500 evenemang och i år räknar vi med 4250. Och man bokar evenemangsplats och hotellrum tidigare för varje år, de flesta gör det ett till två år i förväg.
Av fjolårets 42 000 besökare var fem procent gotlänningar, resten kom enbart för Almedalsveckan.
–Det stora trycket innebär att veckan har en oerhört stor betydelse för hotellen, restaurangerna och transportörerna.
Hotellen fullbokade sedan länge
Christer Bruzelius är vd för Destination Gotland och han ser en positiv bokningsingång inför Almedalsveckan.
– Under Almedalsveckan har vi en uppgång med knappt fem procent jämfört med föregående år och under högsäsongsveckorna 25 till 32 så har bokningsläget gått upp med nästan tre procent, eller 11 400 personer, till totalt 476 533. Jag ser Almedalsveckan som en fantastisk budbärare för Gotland och det gynnar såklart oss.
Hotell Gute, Hotell Breda Blick och S:t Clemens Hotell i Visby är alla fullbokade sedan länge, och för Almedalens Hotell ser det likadant ut.
– Vi har arton rum och de är totalt fullbokade under hela veckan. De flesta av rummen bokades upp ett år i förväg, säger Eva Nordlund, ägare av Almedalens Hotell.
Vilken betydelse har Almedalsveckan för er?
– Den är jätteviktig för hela ön, att Gotland syns på tv varje dag är helt fantastiskt, och självklart innebär det marknadsföring för oss.