Annons

Vandring och cykelturism en succé i Åre – så satsar hotellen

zoom
NYHETER. Fler vandringsturister lockas till Åre. Hos turistbyrån satsar man på målgruppen. Hos hotellet Holiday Club var man tidigt med att bygga upp sommarturism på skidorten, något som gett resultat.
Annons

Vandringssäsongen i Åre är lång. Den sträcker sig från maj till november och nu vill turistbyrån och de lokala företagen fokusera på den växande skara som vill uppleva naturen till fots. Det handlar bland annat om att utveckla vandringsleder och att bygga nya vindskydd.

Vill bli fjällens träningshotell

Bland dem som gått längst i sina satsningar är Holiday Club, som tagit fram ett brett erbjudande för just vandrare.

– Vi har absolut märkt att vandringsresenärerna ökar. Det är en trend både i byn och på hotellet. Och för att möta den aktiva gästen har vi inlett en satsning på att bli fjällens träningshotell. Här ingår att vi byggt om restaurangen och tagit fram en hälsosam meny för aktiva gäster. Dessutom har vi skapat en aktivitetshub – en friluftsshop där man kan köpa regnskydd, kåsor och moraknivar. Vi erbjuder även ledkartor i vår reception, säger Miranda Ericsson, hotellchef på Holiday Club i Åre.

Miranda Ericsson berättar att de utvecklat ett koncept som de kallar ”active inclusive”, som består av ett program med utomhusaktiviteter för familjer.

– Vi vänder oss till familjer som är nyfikna på vandring och erbjuder dem guidade turer på fjället. Vi har märkt att efterfrågan finns året om, det är många som kommer hit. Men det är inte så enkelt att komma igång själv: var ska man vandra, hur bör man klä sig och vilka leder passar för barn? Det finns en osäkerhet och vi vill hjälpa till.

Vilka är vandrarna?

– Eftersom det är en låg tröskel för att kunna vandra så ser vi allt från stressade storstadsbor som vill ha avkoppling till traditionella friluftsmänniskor. Framför allt ser vi att antalet äldre vandrare ökar, allt fler håller sig aktiva längre upp i åldrarna numera. Även intresset från barnfamiljer växer, föräldrar tar med sig sina barn ut för lite kortare vandringar.

Vad betyder målgruppen för beläggningen?

– För oss är de jätteviktiga och det är precis den här målgruppen vi vill attrahera med vår nysatsning, säger Miranda Ericsson.

Cykelturism har exploderat

Ola Bergqvist arbetar med utveckling av event, spår och leder inom Åre Destination. Han ser positivt på Holiday Clubs och andra hotells satsningar på vandringsturister. Det har en avgörande betydelse för Åre som året runt-destination.

– Åre har 800 000 kommersiella gästnätter per år och sommargästerna står för 30 procent. Den siffran ökar hela tiden medan det på vintern ligger mer stabilt. Sedan Holiday Club började satsa på sommargäster år 2005 så har vandrings- och cykelturismen exploderat. Och nu ser vi att hela byn är öppen året runt: affärer, restauranger och hotell. Att man satsar betyder även att vi kan få hit nya företagare som vill bosätta sig här och att besöksnäringen får lättare att behålla sin personal.