Från början fanns sju bokningsbara bord på natursköna platser runtom i landet, utvalda av Visit Sweden i samarbete med de regionala turistorganisationerna, och under premiäråret gjordes över 1 000 bokningar av turister från hela världen.
I fjol blev kampanjen i stället ett sätt att locka svenska turister att upptäcka nya platser i naturen och kunna umgås trots restriktioner. Och för de lokala besöksnäringsföretag som sköter borden och levererar råvarukorgar till gästerna blev det en ny, välkommen inkomstkälla.
Förra året fanns 23 bord att välja mellan och antalet svenska bokningar ökade markant. Nu utökas utbudet ytterligare. I år tillkommer nya bord i Grövelsjön, Orbaden och på Ven.
– Vi hoppas även kunna öppna ytterligare ett bord utanför Kalix, men måste vänta på tillstånd från kommunen, säger Frida Wallén, projektledare på Visit Sweden. Det är många i besöksnäringen som har sett att det är ett bra koncept och som har velat haka på. Vi tycker så klart att det är superroligt och tror att pandemin har gjort att den här typen av upplevelse ligger ännu mer rätt i tiden än tidigare.
Intresset för att boka bord inför årets sommar är redan stort.
– Bordet i Asa, som sköts av Asa Herrgård, har fullbokat varje helg fram till mitten av juni. De har också börjat erbjuda konferenser, bröllop och andra typer av evenemang vid sitt bord. Bordet i Wallby i Småland har också fått flera bokningar, både från svenskar och turister från Tyskland och Dubai.
Läs mer: https://ediblecountry.visitsweden.com/edible-country/#tables