Att det går att dra paralleller mellan en skinande sol och jublande glassförsäljare visste vi sedan tidigare.
Men en fin sommar kan också smitta av sig på de svenska hotellen.
Hotellstad i medvind
Statistik från Benchmarking Alliance som Visita tagit del av visar att lönsamheten i hotellvärlden förbättrats.
– Hotellrumspriserna i landet steg något efter att ha stått still i flera år. Vilket ledde till en förbättring av lönsamheten, säger Björn Arnek, avdelningschef branschekonomi.
I jämförelse med fjolårets sommar har intäkten per disponibelt hotellrum, RevPar, ökat med fyra procent i Stockholm, sex procent i Göteborg och 13 procent i Malmö.
Tillväxten och efterfrågan i Stockholm och Göteborg har varit måttlig under sommaren medan Malmö visar en starkt positiv kurva. Delvis beror Malmös medvind på den stora hotell-boom där det öppnat mycket nytt, så som till exempel Clarion Malmö Live. På bara ett år har hotellmarknaden här växt med cirka 30 procent.
– Det är viktigt att påpeka att tillväxten sommaren 2015 var exceptionell. Det är svårt att växa snabbt från en redan hög nivå, säger Björn Arnek.
Affärsgäster ökade
Totalt sett ökade beläggningsgraden i landet med sex procent första halvåret i år jämfört med samma period år 2015.
En av anledningarna till den positiva utvecklingen är att antalet affärsgäster blivit allt mer välrepresenterade på hotellen.
– Det innebär att man kan ta ut något högre priser per hotellrum och det är ju viktigt för lönsamheten, säger Visitas vd Eva Östling till P4 Malmöhus.