Tidigare i veckan presenterade Folkhälsomyndigheten nya riktlinjer för att undvika trängsel och köer och förhindra smittspridning av corona på restauranger och kaféer etc, som Besöksliv skrivit om.
För att möta det nya kravet att minska trängseln lanseras nu olika initiativ runt om i branschen. McDonald´s har till exempel valt att stänga av vartannat bord i matsalarna och tagit fram dekaler på bord för att påminna gäster om att respektera och följa myndigheternas rekommendationer att hålla avstånden till varandra. Även kafékedjan Espresso House har satt upp markeringar för att få gästerna att hålla avståndet.
I Stockholm har 35 restauranger gått samman i uppropet #vartannatbord som innebär att man bara bokar vartannat bord på sina krogar. Syftet är att få fler personer att äta ute med en begränsad risk för spridning av coronaviruset.
– Genom att glesa ut avståndet vill vi skapa trygghet för våra gäster och samtidigt försöka rädda vår verksamhet och personal. Genom att gå samman och bara boka vartannat bord visar vi att vi tar ansvar för att begränsa spridningen av coronaviruset, säger Magnus Bergh på restaurang Folkparken som är en av initiativtagarna till uppropet.
Alla krogar i Sverige får delta i uppropet för att rädda den krisande restaurangbranschen samtidigt som smittspridningen begränsas, skriver initiativtagarna i ett pressmeddelande.
Läs mer om Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att minska trängsel på restauranger, krogar m.m.