Maximillian Lundin driver två veganska restauranger i Stockholm. The Plant i Ringen i Skanstull och en systerrestaurang på Konstfack, i närförorten Telefonplan, som båda som serverar ekologiska veganska rätter som hamburgare, wraps och pannkakor. Han räknar med viss merförsäljning på internationella vegandagen.
– Alla sådana här dagar handlar ju om att vara top of mind. Vi ser exempelvis en jätteökning i försäljning på måndagar, till följd av Meatless Mondays. Man vill bota sina synder efter helgen, eller hur man ska säga.
Så det är inte bara snack med den här typen av dagar?
– Nej. De leder till att folk kommer till tals, och att det mediala fokuset riktas mot något. Det kan vara internationella kvinnodagen, eller bröstcancer. Eller kanelbullar. Kommer man upp i samma merförsäljning för vegandagen som för kanelbulledagen – då är vi i mål.
The Plants två restauranger ska bli fler.
– Det är inget som är påskrivet, men jag för diskussioner med både fastighetsägare och investerare.
Hur ser efterfrågan ut på vegansk mat idag jämfört med när The Plant öppnade 2015?
– Den har ökat kraftigt, och den har också blivit mer tillgänglig eftersom den dyker upp allt mer som alternativ även på vanliga krogar.
Utveckla fler matkoncept
En annan plan är att utveckla delar av sortimentet för hemkonsumtion. I livsmedelsbutikerna är vegetariska halvfabrikat en av de allra snabbast växande produktkategorierna. Axfoods lågpriskedja Willys har exempelvis noterat en 32-procentig ökning av försäljningen av kyld och fryst vegetarisk mat under 2017.
Tillgänglighet är den viktigaste nyckeln för att göra veganska matvanor mer spridda, året om, säger Maximillian Lundin.
– På The Plant gör vi många saker som är perfekta för att ta med sig hem. Konsumenter vill att det ska vara enkelt, och de vill ha hjälp att göra det enklare.