Under december går restaurangerna för högtryck, och mycket på grund av julbordssäsongen. Enligt Visitas enkätundersökning bland 300 medlemmar så har julbordsbokningarna ökat markant i år jämfört med samma period förra året.
Bättre bokat i år
Hela 46 procent svarar att det ser bättre eller mycket bättre ut i år. När samma fråga ställdes ifjol svarade 33 procent så.
Visitas bedömning är att julbordsomsättningen totalt sett uppgick till drygt tre miljarder kronor 2015. Och enligt enkätsvaren ser restaurangerna en förbättringspotential även här: 52 procent tror att omsättningen blir bättre i år jämfört med förra året, vilket är 12 procent fler än i fjol.
Utöver detta blev ett stort trendbrott tydligt i undersökningen.
– En trend i år är helt klart fler gröna inslag. Det kanske inte rör sig om vegetariska köttsubstitut än, men man serverar ett större vegetariskt utbud med fler sallader och varma grönsaksrätter. Jag gissar att många krögare ser det gröna som ett komplement till de traditionella inslagen, säger Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg på Visita.
”Vego är mer kreativt”
Hon berättar att trenden började redan förra julen men att det stora genomslaget kommer att ske i år. Bakgrunden är bland annat att allt fler vill minska sin köttkonsumtion och att vegetariska rätter på julbordet känns mer spännande.
– Julbordsköket har sina begränsningar. Det är ingen större utmaning för en kock med prinskorv och lax. Men med det vegetariska får man utlopp för kreativiteten och då blir det ju roligare för gästerna att äta också.