Siffrorna talar sitt tydliga språk. Under två år av pandemi har inte mindre än 50 000 anställda inom besöksnäringen lämnat branschen. Nu måste deras kompetens ersättas av nya förmågor – hur ska det gå till? Alldeles nyligen räknades det till 10 000 lediga jobb inom näringen – ändå var det relativt få sökande till platserna.
– I någon mån är det ett gott tecken att dessa jobb finns. Det tyder på att kunderna och gästerna är på väg tillbaka, och branschen gör sig redo att ta emot dem, säger Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjningen på Visita.
Måste använda de verktyg som finns
Men ännu är branschen alltså inte helt redo. Peter Thomelius menar att två bitar är helt avgörande för att lösa personalpusslet.
– En del av dem som nyligen har lämnat branschen på grund av arbetsbrist står idag ganska nära arbetsmarknaden, så det första som Arbetsförmedlingen måste göra är att använda de verktyg man faktiskt har. Det handlar om att anvisa arbetssökande till de jobb som växer fram, och matcha deras kompetens med lediga platser, säger han och tillägger:
– Sedan måste man fylla på med nya medarbetare som inte tidigare varit i näringen. Utbildningssystemet måste på snabbast möjliga väg dimensionera platserna till behoven på arbetsmarknaden.
En länk mellan besöksnäringen och AF
Båda dessa frågor driver Visita, och har till viss del redan nått resultat. Tillsammans med Hotell- och restaurangfacket (HRF) bidrar Visita regelbundet med sina branschkunskaper, som en länk mellan besöksnäringen och Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) framhåller den insatsen som viktig, för att öka kännedomen om möjligheterna som finns med arbetsmarknadsutbildningar.
– Under 2021 avslutade 2 500 personer en arbetsmarknadsutbildning som kan härröras till besöksnäringen. Arbetsmarknadsutbildningarna är ett bra sätt att öka attraktiviteten för branschen och få fler i arbete, menar hon.
Vad gäller matchningen av arbetssökande och lediga platser anser Eva Nordmark också att arbetet ger resultat.
– Antalet anställda ökade kraftigt under 2021 såväl inom hotell- och restaurangbranschen som besöksnäringen i stort. Vi ser att den positiva trenden håller i sig fortsatt under början av det här året, säger hon och tillägger:
– Arbetsförmedlingen jobbar såklart aktivt med att inte minst matcha dem som är inskrivna arbetslösa inom branschen med lediga jobb. Det är också ett krav att söka lämpliga jobb för att exempelvis få ersättning från a-kassan.
Tätt samarbete ger goda resultat
Många som lämnat branschen står idag nära arbetsmarknaden, till skillnad från en del andra grupper. Borde inte Arbetsförmedlingen prioritera så att inte fler ska riskera att falla in i långtidsarbetslöshet?
– Regeringen styr både med fler insatser och ökade medel för att förbättra matchningen. Ett exempel är att regeringen under 2021 ökade Arbetsförmedlingens anslag till arbetsmarknadspolitiska program och insatser för att fler ska kunna ta del av just tidiga insatser. Det sker både med hjälp av fristående aktörer och inom egen regi, svarar Eva Nordmark.
Arbetsgivare har möjlighet att anställa personal direkt från utbildningar, bland annat via Arbetsförmedlingen. Peter Thomelius förespråkar den modell som finns på flera yrkeshögskolor, vilken visar att ett tätt samarbete med näringen – ända ner på företagsnivå – ger goda resultat.
– Yrkeshögskolan är efterfrågad av näringslivet och därför är vi i grunden positiva till den som utbildningsform, och ser gärna att den byggs ut än mera, säger Peter Thomelius.
Stort genomslag i media
Ett annat initiativ från Visita är kravet på att återinföra högskolebehörigheten för de branschspecifika gymnasieprogrammen. Det har nu lett till att en omröstning i frågan hålls i riksdagen i april.
Dessutom finns möjlighet att säkra kvaliteten på dessa gymnasieprogram genom en annan av Visitas insatser. Det har lett till att anordnare av ett 60-tal gymnasieutbildningar nu visat intresse för att bli kvalitetssäkrade hos Visita och alldeles nyligen delades det första certifikatet ut. Visita fortsätter genom kontakt med Arbetsförmedlingen, politikerträffar och debattinlägg att påverka beslutsfattare till fler kompetenssatsningar. Med facit i hand har budskapen om krisläget fått stort genomslag i media under pandemin – men har det bara varit till branschens fördel?
– En utmaning under pandemin är just att vi varit tvungna att kommunicera vilken kris som branschen står inför. Det har varit viktigt och rätt, men det har förstås inte bidragit till attraktiviteten när färre vill söka sig till något som framstår som en krisbransch, vilket är lätt att förstå, säger Peter Thomelius.
Finns det rent av anledning att vara självkritisk?
– Nej, det har varit rätt och riktigt att spegla vår verklighet, och vi ser också att det leder till något bra. Det är inte konstigt om många frågar sig varför de ska hoppa på en bransch innan den har stabiliserats, och det har den i någon mån gjort nu. Men det tar ett tag att återhämta sig och fylla på med nya individer, och det är där vi är nu.