Annons

”Vi är lite galnare än alla andra!”

zoom Ingmari Pagenkemper, vd Cirkus Venues
Ingmari Pagenkemper, vd Cirkus Venues
NYHETER. Pophouse nöjesanläggningar på Djurgården samlas i det nya systerbolaget Cirkus Venues - som därmed blir en av Stockholms besöksnärings största aktörer. Besöksliv har pratat med vd:n för Cirkus Venues- Ingmari Pagenkemper.
Annons

Pophouse har sedan tidigare ägt och förvaltat ett stort antal nöjesanläggningar på Djurgården men kommer framöver i huvudsak att fokusera på satsningar inom populärkultur i form av IP-rättigheter, gaming, podcasts och liveunderhållning. Det nya fristående bolaget Cirkus Venues består av Cirkus, Hasselbacken, Pop House Hotel, det kommande projektet Gasklockan samt en ny butik. Huvudägare till de båda bolagen förblir desamma i form av Conni Jonsson och Björn Ulvaeus men Ingmari Pagenkemper som tidigare varit chef för Pophouse, Berns och Södra teatern får en ny vd- roll i den nya satsningen.

Vad utmärker Cirkus Venues?
– Vi är lite galnare än alla andra! Så mycket kompetens, kreativitet och tokigheter som sker inom dessa väggar, som ju inte är några väggar utan en stor lekplats mitt i centrala Stockholm med ett härligt, spretigt och mångsidigt utbud.

Och vad särskiljer utbudet?
– Hos oss kan du dricka, festa, njuta av musik, rekreation, dansa och känna otroligt många känslor på en och samma dag. Med Cirkus Venues verksamheter kurerar vi hela din upplevelse – från hotellupplevelser med lyxig room service, maffig frukostbuffé till kittlande föreställningar, röjiga konserter och klassiska likväl som moderna ”gastrogasmer”.

Berätta om Gasklockan i Norra Djurgårdsstaden, hur går arbetet?
– Gasklockan är först och främst en otroligt häftig byggnad och det är helt i linje med Cirkus Venues “galna” anda att göra om en gasklocka i tegel ritat av Ferdinand Boberg på 1800-talet till en kulturbyggnad med scen som ska inhysa världsartister och publik i tusentalet.

Vad kommer den fylla för funktion i Stockholms kulturutbud?
– Stockholm har alltför få stora inbjudande kulturmötesplatser som håller för en internationell publik. På Djurgården har vi lyckats skapa en unik destination vilket vi vill ta med oss till Gasklockan. Vi vill att Gasklockan och området runt ska vara levande dygnet och året runt och att alla ska känna sig välkomna.

Vad är det bästa med att driva alla de här verksamheterna på just Djurgården?
– Att få vara i en helt fantastisk natur- och sjönära miljö mitt i stan med så stora kulturhistoriska värden. Det är det bästa.

Och hur är gemenskapen i Evenemangsparken?
– Samverkan med kollegor, Stockholms stad och intresseorganisationer som värnar om Kungliga Djurgården är ett måste, framför allt för att vi bedriver publik verksamhet och förvaltar kulturhistoriska platser i en nationalstadspark. Evenemangsparken på Djurgården som egentligen uppkom i samband med den stora världsutställningen 1897 är en av Sveriges viktigaste turistdestinationer och vi har ett enormt viktigt ansvar för att förvalta och fortsätta utveckla den. Genom med bland annat KDI och KDF har vi superfina samarbeten och arbetar tillsammans för att Evenemangsparken på Djurgården ska ligga i framkant på många olika sätt, men särskilt när det kommer till miljöarbete.

Med din erfarenhet av Stockholm som besöksdestination och som chef inom både restaurang- och kulturbranschen, vad har varit de största förändringarna genom åren?
– Den största förändringen har helt självklart varit pandemin. Vi är en helt annan bransch nu, på både gott och ont. Utvecklingen ställer ännu högre krav på service och upplevelse vilket är en stor utmaning att bemöta. Men Cirkus Venues ser en ljus framtid trots all skit. Vi har haft lyxen att kunna ha kvar folk under pandemin som har kunnat fokusera på kreativa lösningar och nya spännande affärsidér. Jag ser också det positiva i att vi har ruskats om vilket vi behöver för att utvecklas. Vi har lärt oss massor av pandemin, men också Me too-rörelsen innan dess. Den nya generationen som nu äntrar arbetslivet har värderingar grundade i ny kunskap som är så värdefullt i den här branschen och för oss som vill bygga en hållbar arbetsplats.

Vad är Sveriges besöksnäring i mest i behov av just nu?
– Personal! Vi måste tillsammans göra besöksnäringen till en mer attraktiv bransch. Cirkus Venues tittar bland annat på att väcka Hasselbackens kockskola till liv igen, men då erbjuda en bredare utbildning som täcker våra och branschens behov. Med den skulle vi kunna förvalta, bevara och utveckla besöksnäringen tillsammans med en ny generation.

Vad är det bästa med ditt jobb och vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Makten (haha)! Skämt åsido så har jag ju ett enormt ansvar. Desto mer makt en får desto mer ansvar måste man ta. Jag både älskar och tycker att det är extremt viktigt att använda min position och mitt eventuella inflytande för att göra Stockholms kulturliv och besöksnäring till en mer inkluderande plats. Både på, bakom och utanför scenen. Cirkus Venues ska sänka trösklarna för vilka som kan avnjuta en upplevelse på Kungliga Djurgården.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete