Annons

”Vi har lagt 200 procent på värdskap och bemötande”

zoom Eva-Lotta Öberg, besöksnärings- och landsbygdsutvecklare i Härnösands kommun och Marie Holmström, turistchef på Ystads kommun. Foto: Frida Sjögren/ Alltid marknadsbyrå
Eva-Lotta Öberg, besöksnärings- och landsbygdsutvecklare i Härnösands kommun och Marie Holmström, turistchef på Ystads kommun. Foto: Frida Sjögren/ Alltid marknadsbyrå
NYHETER. Härnösand och Ystad är två destinationer som fått ett riktigt lyft av det ökade antalet kryssningsfartyg som anlöpt under 2021. Båda ser värdskapet som en nyckel till nöjda besökare som sedan väljer att återkomma. Nu växlar de upp för att ta emot ännu fler kryssningsresenärer.
Annons

Eva-Lotta Öberg, besöksnärings- och landsbygdsutvecklare på näringslivsenheten i Härnösand, har sett en positiv trend gällande antal kryssningsresenärer sedan 2016.

– Jag har varit med på hela resan från att de första fartygen anlöpte 2016. Sedan dess har antal kryssningar ökat och det har kommit in fler rederier vilket är oerhört positivt för hela regionen och ger ett uppsving för näringslivet.

År 2016 hade Härnösand tre anlöp av kryssningsfartyg mot hittills tio anlöp 2021.

– Viking Line lanserade sitt kryssningsutbud för 2022 i början av november med åtta anlöp till Härnösand, Höga Kusten med start 17 april. Utöver det så sker god dialog med andra rederier inför 2022, säger Eva-Lotta Öberg.

Riggade på rekordtid

För Ystad har det sett lite annorlunda ut.

– Tack vare den nya yttre hamnen har vi tillräckligt långa kajer och djupa hamnbassänger för att kunna ta emot kryssningsfartyg. Det hade vi inte förut, men i år fick vi helt nya möjligheter att ta emot kryssningsresenärer.

Det blev bråda dagar i våras när både Silja Line och Viking Line annonserade att de ville gå till Ystad.

– Från valborg till första anlöp den 7 juni så gasade vi upp. Vi riggade staden på rekordtid och lade ner 200 procent på värdskap och bemötande, säger Marie Holmström, turistchef på Ystads kommun.

Värdskapet på topp

Just satsningen på värdskapet, och invånare som är positiva till turism och inser dess betydelse, är något som de båda städerna har gemensamt.

– Vi håller värdskapet på topp. Om man som besökare inte får ett varmt mottagande av befolkningen så spelar det inte så stor roll hur fantastisk destinationen i sig är. Vi är otroligt tacksamma över hur bra Härnösandsborna tar emot våra turister och har bara fått positiva gensvar från besökarna, säger Eva-Lotta Öberg.

– Ystadborna är fantastiska – de älskar sina turister. Vi ser på den undersökning som vi genomförde i augusti att resenärerna verkligen uppskattade vårt värdskap, säger Marie Holmström.

Betydande ökning av kunder

Undersökningen, som är gjord av Point AB på uppdrag av Tourism in Skåne i samverkan med Ystads kommun/Turism, omfattar intervjuer med 400 kryssningsresenärer. Den visar att 94 procent av besökarna var mycket nöjda med besöket i Ystad.

I undersökningen intervjuades också totalt 16 näringsidkare. Svaren visar att 15 av 16 har märkt av kryssningsresenärerna, och att det för många näringsidkare handlar om en betydande ökning av kunder. Varje kryssningsgäst spenderade i genomsnitt 384 kr under sitt besök i Ystad.

– Det var fantastiskt roliga siffror att se och att två av tre besökare kommer att sprida vidare ett positivt budskap till familj, vänner och bekanta betyder otroligt mycket för oss, säger Marie Holmström.

Vill upptäcka mer

I Härnösand, som haft kryssningsresenärer under en längre tid, ser Eva-Lotta Öberg en trend när det gäller återkommande turister.

– Kryssningsresenärerna är ju bara här ett visst antal timmar och får ett smakprov av Härnösand. Många vill upptäcka mer och återkommer tillsammans med vänner och familj, säger hon.

Även Härnösands näringsidkare har sett direkta effekter av kryssningsresenärerna i ökat antal kunder.

– Det är väldigt positiva tongångar bland företagen och det är kul. Det stärker varumärket för hela området.

Hoppas på en anstormning

Både i Härnösand och Ystad riggar man nu för nästa omgång kryssningsresenärer.

– Det landade många extra kronor i många näringsidkares fickor i år och vi har sett att företagen har agerat på den ökade turismtillströmningen, säger Marie Holmström och tar taxibolagen som exempel:

– De såg direkt att de kunde få kunder om de åkte ner och ställde sig vid kajen, och det kanske låter självklart, men det är inte normalt för Ystad eftersom vi inte haft sådan trafik förut. Vi hoppas på en anstormning och den här gången är vi ännu mer förberedda.